Alla inlägg den 31 augusti 2013

Av Emilia - 31 augusti 2013 10:54

Jisses vilka dagar.
I onsdags spenderade vi vår sista dag i Los Angeles. Vi började dagen med en lång promenad längs Venice Beach och gick till Venice Beach Pier, och därefter stekte vi på stranden och brände oss ytterligare lite till. Sedan gick vi tillbaka till hostellet och slappade och åt kinamat som blivit över sedan kvällen innan då vi serverades sjukligt stora portioner med ris och kyckling (doggy bags kan vara bland de bästa påhitten). Efter maten gick vi för att köpa lite varma kläder, då Nya Zeeland endast skulle leverara 13 grader och sol de närmsta dagarna. Hittade ett par sjukt sköna mjukisbyxor och en go sweatshirt. Vi gick sedan tillbaka till hostellet och duschade och packade ihop våra grejer. Vår shuttle bus var 30 minuter för tidig, så i all stress glömde jag min badhandduk (vilket i mitt trötta tillstånd var ett mardrömsscenario). Iallafall så kom vi till flygplatsen, köpte lite gott att ha på flyget och sedan påbörjade vår långa resa till Nya Zeeland. 

Flyget var superbra, sätena var jättesköna, vi hade hundratusen (nästintill i varje fall) filmer och serier att välja mellan, så vi hade lite beslutsångest ifall vi skulle spendera vår flygtid med att sova eller se alla nya filmer som nyligen kommit ut. Vi startade iallafall med att se den nya Monsters Inc-filmen (fråga inte varför) och sedan The Hangover part 3. Sedan var vi allt för trötta för att orka fortsätta på nästa film, då klockan var runt 2.30 Jag bredde ut mig ordentligt över sätena och sov i Emmas knä de kommande timmarna. Vaknade dock av den sjuka turbulensen och var smått livrädd för att vi skulle krascha mitt ute i det stora havet. Till frukosten dagen därpå kollade jag på Edward Scissorhands och sedan var det dags för landning. Vi lämnade Los Angeles på onsdagskvällen och landade i Auckland på fredagsmorgonen. Eftersom vi korsat nästan alla tidszoner så försvann den 29e augusti helt ur vår kalender detta år.

Iallafall så tog vi en shuttle bus från flygplatsen in till staden där vi anlände till ACB Base Auckland, men fick inte checka in förrän 6 timmar senare. Eftersom att jag och Emma inte kan kommunicera med varandra utan varken sömn eller mat i magen så gick vi till närmsta diner. Sierrra hette stället och de serverade supergod frukost 0ch även glutenfritt bröd! Lyckaaaa. Eftersom det var kallt ute så satt vi några timmar på cafét innan vi vågade oss ut i kylan. Vi gick till Albert Park, Sky City Tower och till hamnen och pirerna. Sedan gick vi till en mataffär och köpte frukost till de kommande dagarna. De har även glutenfritt bröd här (ni glutenallergiker kan vara lugna!). Vi tog in på närmsta coffeshop och köpte varm choklad för att värma oss! Sedan fick vi äntligen checka in, och vi hamnade i ett 8-bäddsrum med en massa andra sköna backpackers! Emma däckade i sängen direkt och sov som en gris i flera timmar. När hon äntligen vaknat kunde jag äntligen få med henne och äta lite, då jag var vrålhungrig. Efter maten skulle vi kolla film, men då var det dags för mig att få min skönhetssömn.

Idag vaknade vi allt för tidigt (då många i detta rummet snarkar bra mycket högre än min pappa). Skypade med min syster (äntligen!!), sedan lagade vi mat! Succé säger jag bara, den var över förväntan! Bröd, äggröra, bönor, tomat, juice, ja, allt det man kan önska sig. Med detta i magen gav vi oss iväg på världens upptäcksfärd och såg allt man behöver se i Auckland. Av någon anledning hamnade vi på "The Islamic Open Day" där vi bjöds på gratis choklad och arabiskt kaffe (inte allt för gott, men gratis är gott). Sedan styrde vi stegen mot Auckland Domain, där vi såg Winter Gardens (där vi såg vackra blommor och matade fåglar med ostbågar) och The War Memorial Museum. Vi tog också en promenad längs Lovers' Walk (kära pojkvänner, vi längtar efter er!) och sedan vandrade vi in mot centrum igen. Vi åt kinamat och gick sedan längs hamnen, vilket var supermysigt och väldigt vackert! Även om Auckland är en ganska lugn stad, så är den väldigt charmig och fantastiskt vacker! Vi stannar två nätter till i Auckland sedan åker vi vidare till Bay of Islands!
Lite bilder från sista dagen i LA och från Auckland:
                                     

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards