Direktlänk till inlägg 27 april 2014

Hej då Australien, hej Emma och Singapore!

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. 

Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobbig natt då det först och främst var svinkallt på bussen, dessutom var det omöjligt att försöka sova under natten, då sätena inte var allt för sovvänliga. 
Trött och lagom ofräsch anlände jag tidigt till Sydney. Jag checkade in på 790 on George, vilket var ett mycket bra hostel, nära till det mesta! Några timmars sovande gjorde susen, sedan mötte jag upp Lovisa! Vi hade en supertrevlig dag med shopping, turistande och skratt. Vi gick även till vartenda frozen yoghurtbutik vi kunde hitta och åt oss mätta på smakprover. Jag tog mig tillbaka till hostlet och sov gott i en väldigt skön säng.
Nästa morgon mötte jag upp Lovisa efter frukosten, sedan blev det ytterligande en turistdag i fantastiska Sydney. Vi tog oss till botaniska trädgården, strosade runt i butiker och njöt av vädret. Vi gick sedan till The Rocks, vilket är ett av mina favoritställen i Sydney. Där åt vi lunch på ett annat favoritställe, där de har många glutenfria alternativ för en glutentjej som mig. Efteråt blev det ytterligare shopping (jag köpte bland annat en boomerang som var alldeles för stor för min väska), marknadsstros och sedan var det tråkigt nog dags att säga hej då till Lovisa. Jag gick tillbaka till hostlet och packade min väska, sedan var det dags att sova.
Tidigt på fredagsmorgonen tog jag tåget till flygplatsen och mötte upp Emma! Underbart att krama om henne igen, så roligt att få resa vidare tillsammans. Framför oss hade vi en 8,5 timmars flygtur, fyllda med filmer, mat och sovande. Quantas Airlines är mästare på att ta hand om sina passagerare, som de proppade i oss både mat och godsaker. Vi rullade ut från planet och insåg ganska snart att luftfuktigheten vi klagade över när vi bodde i Townsville var ingenting mot luftfuktigheten i Singapore. 
Svettandes tog vi tåget in mot staden och checkade in på 98SG,ett hostel som ligger 10 minuters tågåkande från centrala Singapore. Vi strosade runt i närområdet och insåg snart att vi är några av de få blondiner som befinner sig i detta område. Vi är även jättar jämfört med lokalbefolkningen, som till mestadels består av kineser och indier. Trötta som vi var så la vi oss tidigt i vår dubbelsäng och sov härligt, tills en medelålders indier i rummet satte igång med att snarkande av högsta kvalité! 
Igår startade vi dagen tidigt med färskpressad juice från ett närliggande juicehak och tog oss sedan in till staden för att börja utforska den. Vi tog oss först till Marina Sands shoppingcenter, vilket  var riktigt nice! Mycket dyra affärer och otroligt stilrent. Vi tillbringade någon timme i köpcentret, främst för att AC:n var det enda som kunde rädda oss från svettdöden som väntade utanför. Sedan tog vi oss till kända Marina Bay Sands Hotel, vilket är en helt makalös byggnad där de byggt en båt på toppen av tre fristående höga byggnader, mycket imponerande, likaså utsikten däruppifrån. Vi strosade vidare mot shoppinggatan Orchard Road, på vägen dit stannade vi i åtskilliga köpcenter för att kyla ner oss och för att ta kaffepauser. Regnet började vräka ner, vilket gjorde luftfuktigheten ännu värre (ja, det var tydligen möjligt). Vi gick in på kända Raffle's Hotel , sedan kom vi slutligen till Orchard Road, vilket är en helt makalös shoppinggata med otroliga köpcenter och de allra dyraste butikerna. Chinatown väntade sedan, där vi även åt mat. Häftig stadsdel, på något vis dras vi alltid till dessa områden (mest för att maten är så förbannat billig). Vi tog tåget tillbaka till Garden by the Bay, vilket är en slags botanisk trädgård, med de mest fantastiska konstverk såsom "the supergrow trees", vilket liknar träd tagna från filmen "Avatar". Vi tog oss upp i "träden", där en spektakulär utsikt över Singapore väntade oss. Strax efter att vi kommit ner på marknivå igen så startade den fantastiska ljusshowen med tusentals lampor som blinkade i takt med den mäktiga musiken. Väl tillbaka på hostlet somnade vi gott (och sov väldigt gott tills indiern bestämde sig för att dundra på med det högsta snarkande han förmådde). 
Idag sov vi länge, sedan tog vi tåget till den botaniska trädgården som ligger strax utanför city. Vi strosade runt i några timmar tills vi började segna i benen, då tog vi tåget till Little India, en stadsdel som kunde varit hämtad direkt från riktiga Indien, mycket häftigt! Vi åt mat på en halvbra restaurang, sedan var klockan äntligen så pass mycket att vi kunde åka tillbaka till våra hostelsängar utan att skämmas.
Vi har nu packat våra väskor och är redo för nästa äventyr som väntar imorgon, då vi tar bussen till Malaysia och huvudstaden Kuala Lampur! Ska bli otroligt spännande och härligt att tillbringa de kommande två veckorna i Malaysia!
Hoppas att ni mår bra i vårvädret!
             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Av Emilia - 8 april 2014 06:51

Tiden är nu kommen, det är imorgon dags för mig att lämna Brisbane efter 2,5 månader. Har haft en härlig tid här och träffat fantastiska vänner, men det ska bli skönt att återigen vara på resande fot, denna gång på egen hand. Att jag nu har varit hem...

Ovido - Quiz & Flashcards