Direktlänk till inlägg 4 april 2014

En härlig och avkopplande vecka hos Emma på Sunshine Coast!

Av Emilia - 4 april 2014 06:47

April månad välkomnas med sol här i Australien, de regniga veckorna är nu ett minne blott. För min del har den senaste veckan varit ett riktigt miljöombyte, vilket har varit väldigt härligt.

I fredags jobbade jag som vanligt hemma hos familjen där jag veckostädar, denna gången gjorde jag rent både hus och bil. Eftermiddagen tillbringade jag på biblioteket och regnet vräkte ner större delen av dagen. 
På lördagsförmiddagen checkade jag ut från Brisbane City Backpackers, åt frukost och väntade på att klockan skulle gå. För första gången på länge var himlen klarblå, vilket satte ett stort leende på läpparna. Vid 14-tiden tog jag bussen till Mooloolaba, där jag blev hämtad av Emma och Gabi. Så roligt att äntligen får krama om Emma efter att inte ha träffats på över 2 månader. Vi åkte till Coles och handlade, sedan åkte vi till Mountain Creek där Emma bor i ett hus tillsammans med många andra härliga tjejer som gör SBS (School of Biblical Studies), där Emma jobbar som missionbuilder. På kvällen gjorde vi hemlagad pizza och hade en trevlig kväll.
Söndagen började härligt med god frukost tillsammans med de andra eleverna som gör SBS, och som är kvar här över lovet (de har vårlov just nu). Vi hade poolvolleybollturnering, sedan svettades jag och Emma framför en träningsvideo. På kvällen åkte vi moped in till Mooloolaba där Emma visade mig runt, sedan åt vi gott och kollade på film. 
I måndags åt vi frukost, sedan gick vi bort till huset där killarna som gör SBS bor, och solade fram till lunch. På eftermiddagen låg vi vid poolen vid huset som Emma bor i. På kvällen lagade vi jättegod afrikansk mat tillsammans med alla de andra, sedan såg vi på "Catching Fire" och bara chillade. 
Tisdagen började bra med pannkaksfrukost och poolhäng. Efter lunch åkte vi till stranden i Mooloolaba, vilket var helt underbart! Har inte badat i havet (eller chillat på stranden heller för den delen) på över 2 månader, så det var helt klart dags för det, havet gör mig lycklig! På kvällen var vi ett gäng som åkte och såg "Noah" på bio, vilket var ett bra avslut på en bra dag.
Onsdagen blev en slö (avkopplande är kanske ett bättre ord) dag med mycket solande och filmtittande. Så härligt att komma ifrån storstaden och bara koppla av. Husen här ligger helt fantastiskt vid floden, och det är väldigt lugnt och skönt. Det var sagt att det skulle regna varje dag denna veckan, men det har varit helt fantastiskt väder, vilket gör en lycklig i hela själen. På kvällen åt vi tacos och kollade på film och åt chokladbollar.
Gårdagen började med en lång sovmorgon, sedan åt vi frukost och gav oss ut på en härlig cykeltur i det underbara vädret. Vi cyklade längs med floden och såg många fantastiska hus och mysiga områden. Vi tog oss till en utsiktsplats där man kunde se hela Mooloolaba och en bra bit av Sunshine Coasts strand (den sträcker sig flera mil längs kusten). På eftermiddagen låg vi på Kawana Beach och njöt, sedan cyklade vi tillbaka till huset. Jag skypade med Jakob, sedan planerade vi vår Malaysiaresa! Helt galet att vi lämnar Australien om bara 3 veckor! Vi fixade med lite boende i både Singapore och på Perhentian Islands (!) i Malaysia, sedan blev det ännu en myskväll med film!
Idag har det varit poolhäng till större delen av dagen. Ikväll ska vi äta gott och umgås med alla de andra som bor här. Imorgon är det tyvärr dags för mig att lämna detta härliga ställe för att åka tillbaka till Brisbane i  några dagar. Men nya äventyr väntar redan nästa vecka, då jag återigen reser ner längs östkusten mot Sydney, men denna gång med andra stopp längs vägen! Livet är bra härligt!
           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards