Direktlänk till inlägg 5 maj 2014

Första veckan i Malaysia har varit billig, varm och intensiv!

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotograferats tillsammans med åtskilliga asiater som tycker att långa blondiner är exotiska och vi har ätit billigare än vad vi någonsin tidigare gjort.
I måndags tog vi bussen från Singapore till Kuala Lumpur, som är Malaysias huvudstad. Resan dit var väldigt bekväm med tanke på att man hade varsin stor fåtölj att sova i hela den långa vägen till Kuala Lumpur. Väl framme så tog vi våra stora ryggsäckar och gick länge innan vi kom fram till vårt hostel. Vi hade ett eget rum med badrum, vilket var guldvärt efter att ha sovit i samma rum som en proffssnarkare i Singapore, , dessutom var rummet till samma pris som man betalar för ett 12-bäddsrum i Australien (Asien och deras priser, hallelujah). Vårt hostel låg i ett av de populäraste matområdena i Kuala Lumpur, vilket inte gjorde saken sämre. På kvällen strosade vi runt i närområdet, sedan laddade vi om för en ny härlig dag.
Tisdagen blev en turistdag och vi hann se det mesta av Kuala Lumpurs mest populära platser. Det var en varm och kvav dag och vi utnyttjade varje AC som kom i vår väg. Vi tog oss upp i kända KL Tower, vilket är en av världens högsta byggnader. Där uppifrån var utsikten fantastisk även om det var ganska dimmigt. Vi tog oss sedan till Suria KLCC Mall, vilket också är en känd plats. Där åt vi lunch och kollade runt i butiker tills vi kände oss redo att ge oss ut i värmen igen. Vi tog oss till BB Plaza, vilket var ännu ett enormt köpcenter, med tusentals små butiker. Regnet började sedan ösa ner, så vi tog oss till hostlet och kollade på Gossip Girl, tills regnet hade lagt sig. På kvällen tog vi oss till Chinatown, där försäljarna försöker fånga ens intresse till varje pris. Vi shoppade lite smågrejer, sedan gick vi till mysiga Central Market, vilket är en stor inomhusmarknad, och åt mat.
På onsdagen tog vi sovmorgon, sedan åt vi fried rice till frukost (kommer nog aldrig vilja äta fried rice igen efter denna resa). Vi tog oss till centralen där vi hamnade mitt i öppningen av en Monki-butik. Eftersom att vi turligt nog befann oss där så fick vi gratis presentkort och kunde därför shoppa gratis, kan det bli mycket bättre? Vi tog tåget till Batu Caves vilket var mycket häftigt med stora statyer, fina grottor och mängder av små apor som levde rövare. På kvällen unnade vi oss thaimassage, väl behövligt efter att ha burit runt på tunga väskor under nio månaders tid (galet att det kan vara så avslappnande att ha en liten asiat som trampar runt på ryggen). Vi åt sedan mat i Bukit Bintang, sedan tog vi oss tillbaka till hostlet.
På torsdagen sov vi också länge, sedan checkade vi ut från Sahabat Guesthouse. Vi vandrade långt och länge och hamnade mitt i en stor protestgrupp av muslimer. Vi gick förbi Botanic Gardens, men tog sedan taxi till KL Central därifrån. Efter att ha tillbringat lite tid där så tog vi tåget till KWC Fashion Mall, vilket också är ett "must see"-ställe. Vi förstod inte varför köpcentret var så viktigt för turister att se, då det nästan bara var muslimska butiker, där man kunde köpa slöjor och burkor, vilket inte riktigt fångade vårt intresse. Trots allt så stannade vi på köpcentret i några timmar, medan vi väntade på gratisbussen som skulle ta oss till Central Market. Bussen kom inte, men vi upptäckte istället att köpcentret var dubbelt så stort som vi trott, och därför fann vi även "turistdelen" av köpcentret, den vi skulle tagit oss till från första början. Där var kläderna mer europeiskt inspirerade och intriktade till oss som inte bär slöja eller burka. På kvällen tog vi nattbussen till Penang.
Vi väcktes väldigt tidigt och mycket otrevligt av busschauffören som skrek och gormade för att väcka alla. Lagom trötta och griniga tog vi bussen till Batu Ferringhi som ligger på den nordvästra kusten av Penang. Vi checkade in på vårt hostel, sedan gick vi och åt mat. Det ösregnade ute och luftfuktigheten var olidlig. Vi gick till hostlet för att chilla och vila, vilket slutade med att "tuppluren på 20 minuter" istället blev 4 timmar lång. När vi sedan gick ut för att äta på kvällen var huvudgatan full av små marknadsstånd där allt möjligt såldes. Vi åt billig middag (fried rice med kyckling och skaldjur för 10 kronor), sedan gick vi länge och kollade runt på marknaden.
På lördagsmorgonen åt vi god frukost på en närliggande restaurang. Vi låg på stranden i några timmar, vilket resulterade i en extremt härlig bränna (röd är också en färg), sedan tog vi det lugnt på rummet och gick sedan ut och åt middag. Vi tog oss även till ett fiskspa där fiskarna fick äta våra döda hudceller på fötterna till middag. Mums.

Igår åt vi engelsk frukost på ett närliggande café, sedan bokade vi boende och buss till Kota Bharu (där vi befinner oss nu). Vi tog bussen in till Penangs största stad, Georgetown. Det var riktigt varmt ute, vilket resulterade i att vi mestadels gick runt i olika köpcenter och kikade runt, sedan tog vi oss till några olika sevärdheter i staden. På kvällen åt vi middag på I Love You Café, sedan begav vi oss hemåt för att packa ihop våra grejer.
Idag tog vi tidigt bussen till färjan som tog oss till fastlandet. Vi åt frukost i Butterworth, sedan tog vi bussen till Kota Bharu. I mitten av resan började regnet ösa ner, lagom passande till att växlarna på bussen pajade. Vi stod stilla länge, sedan blev vi upphämtade av ett annat bussföretag. Vi kom fram till Kota Bharu sent på eftermiddagen, sedan gick vi till en närliggande matmarknad för att äta. Maten var okej, råttorna som sprang runt bland borden var mindre trevliga. Vi befinner oss nu i vårt rum och taggar inför imorgon då vi äntligen ska till Perhentian Islands, vilket ska bli helt magiskt!