Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Jobbintervju, biofrosseri och turistdagar!

Av Emilia - 12 februari 2014 09:24

Vi har nått mitten av februari och en vecka har redan gått sedan mitt senaste blogginlägg. Tiden, hur kan du gå så fort? Det mesta har rullat på som vanligt här på andra sidan jorden, men lite smått och gott har denna vecka ändå erbjudit.
Torsdagen började bra med en löprunda, sedan åkte jag till förorten Milton, där jag hade min första arbetsintervju för dagen, för insamlingsföretaget WAYS Fundraising. Företaget kämpar för att samla in pengar till organisationer såsom Amnesty, WSPA, Oxfam med flera. Jobbet går ut på att knacka dörr och samla in bidrag för att hjälpa dessa organisationer. En 3 timmar lång (!) gruppintervju väntade och vi var 6 personer i varje grupp. Alla i min grupp var från Storbritannien och de hade alla jobbat för insamlingsföretag tidigare, vilket gjorde att jag kände mig något i underläge, men intervjun gick bra för min del trots allt. Jag var dock inte en av de 6 personer (vi var 40 stycken som blev intervjuade under dagen) som fick tjänsten, vilket inte gjorde mig någonting, då jag har svårt att se mig själv i den jobbpositionen. Eftersom att intervjun tog 2 timmar längre än väntat så missade jag min andra jobbintervju som skulle varit senare på dagen, också det för ett insamlingsföretag. På kvällen hängde jag och Jakob med Joseph för att hämta Jonna på jobbet, vilket gjorde att vi kunde köpa frozen yoghurt (jättebra när vänner får 20% rabatt).
Fredagen tillbringade jag hemma hos familjen där jag veckostädar. Efter många timmars slit (och en härlig lunch) åkte jag nöjd därifrån några 100 dollar rikare. På kvällen åkte jag, Jakob och Joseph för att kolla på ett boende, dock låg det lite för långt från Brisbane city för att det skulle funka för oss alla. Efter det hämtade vi Jonna, sedan åt vi middag och ännu en härlig biokväll väntade där "Dallas Buyers Club" stod för underhållningen.
Lördagen levererade poolhäng på hög nivå och både jag och Jakob lyckades bränna oss. På kvällen hade vi planerat att äta middag ute med våra vänner, för att sedan ta oss till Fortitude Valley för en utgång. Vi började med att äta sushi, Jakob insåg rätt fort att han inte är någon "sushi-kille", sedan hamnade vi på något vis på McDonald's. Det blev fusk i vår nya kostplan, då Jakob fick i sig en Big Mac-meny och jag inte kunde motstå frestelsen av en McFlurry med m&m's. Efter detta slog matkoman till, vilket ledde till att vi tog varsin öl/cider på Queen Street Mall för att sedan återvända till vandrarhemmet.
Söndagen började med en löprunda, sedan väntade några timmar vid poolen och på biblioteket. På kvällen blev vi återigen biosugna, och bestämde oss för att se "Wolf of Wall Street" ännu en gång. Ni som inte har sett den - se den!
I måndags tog jag och Jakob en riktig turistdag och åkte färja på floden genom alla mysiga stadsdelar här i Brisbane. Vi hoppade av vid hamnen, där alla mysiga restauranger ligger, då vi höll på att dö av hunger. Vi slabbade i oss mexikanskt och bestämde oss för att quesadillas aldrig borde ätas på en dejt. Vi gick runt och tittade efter någon lämplig restaurang för Alla Hjärtansdag, sedan hamnade vi på Starbucks, där jag tog en chailatte medan Jakob tryckte i sig den fetaste (och godaste) frappuccinon jag någonsin sett.
På kvällen spelade vi kort och drack gott tillsammans med Joseph och Jonna. 
På tisdagen väntade ett uppvaknande av vår nya amerikanska rumskompis Schnieder som klockan 8 tyckte att det var dags för alla på rummet att stiga upp. Han sjöng "Wake up, wake up, wake up" för full hals och jag har en känsla av att killen kommer att ha två ovänner till smålännigar om han fortsätter på samma sätt. Förmiddagen tillbringade vi på biblioteket, sedan tog jag och Jakob en långrunda på stan. Vi åt kinamat, sedan blev jag bjuden på frozen yoghurt. På kvällen lagade vi tacos tillsammans med hälften av alla våra rumskompisar (vi bor i ett 12-bäddsrum för tillfället). Med världens matkoma somnade vi alla gott och fortsatte sova gott tills vår amerikanska rumskompis bestämde sig för att yla igång igen vid klockan 8 i morse (vissa människor borde verkligen ha en on/off-knapp). Dagen har vi tillbringat i botaniska trädgården och sedan har vi tvättat vår smutstvätt, vilket var på tiden då vår del av rummet börjat få en märklig doft (Jakob har dessutom samma tröja på sig på nästan alla kort nedanför, det var därför verkligen dags att tvätta). Vi tog även en tur till matmarknaden och glodde oss mätta på alla godsaker som såldes.

Hoppas ni där hemma har det bra med jobb och liknande, snart är det helg!

                 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards