Alla inlägg den 14 augusti 2013

Av Emilia - 14 augusti 2013 23:08

Vilken dag. Vilket kaos. Ska försöka ta allt från början.

Gårdagens regn övergick till strålande solsken, så jag och Emma bestämde oss för att ta en härlig sista eftermiddag i New York och besöka de allra sista sevärdheterna. Vi tog våra väskor och gick till Little Italy, en mysig stadsdel i New York. På restaurang Café Napoli åt vi frukost (klockan var vid detta laget 14.30), de hade jättegod glutenfri pasta carbonara och supertrevlig personal, så vi var mer än nöjda när vi gick därifrån.
Efter det styrde vi stegen på Brooklyn Bridge, och tog en lång promenad på den fantastiska bron, och det blev en hel del bilder tagna. Sedan styrde vi stegen mot Pier 17, sjukt mysig plats, med en jättefin utsikt över Brooklyn Bridge. Vi satt på en bänk och njöt av utsikten över Brooklyn och East River.
Efter någon timme förflyttade vi oss bort mot kända Wall Street. Vi kände oss lite missplacerade där vi kom gåendes i våran turist-utstyrsel (shorts, linne, joggingskor och ryggsäck) bland alla välklädda herrar och damer i kostymer. Vi gick längs Broadway tillbaka till hotellet och vilade oss lite innan vi gick ut och åt vår sista New York-middag. Det blev stekt ris med kyckling och grönsaker på en närliggande, kaotisk restaurang. Maten var iallafall god :)
Vi gick tillbaka till rummet och packade våra sista saker, och la oss vid 23.30-tiden för att få några timmars sömn innan vår shuttle bus skulle hämta oss. 

Vid 02.30 ringde alarmet, och vi var zombies båda två. Vi checkade ut och tog oss ner till gatan för att vänta på vår shuttle bus. De byggde om vid gatan där vi bodde, så bussen fick ta en omväg för att hämta oss, och vi kände hur tiden började knappa in. Klockan var vid detta laget 03, och vårt flyg skulle lyfta från JFK vid 06.
Vi insåg rätt fort att det var många fler som skulle med vår shuttle bus, och det tog väldig tid att hämta upp alla andra passagerare, och ingen av dem var i tid till bussen. Chauffören körde som en galning, och jag och Emma var smått livrädda där vi satt i baksätet. Som tur var kom vi fram till flygplatsen helskinnade, men mer kaos väntade. När vi skulle checka in kunde personalen inte hitta vår bokning i databasen, och vi stod länge och väntade medan mannen som sökte efter våra reservationer såg mer och mer bekymrad ut. Tillslut sken han upp och utropade "Yes, yes! I found you guys!". Klumpen i magen försvann och vi två trötta tjejer kunde checka in vårt tunga bagage. Vi gick för att köpa något att äta innan flyget skulle gå, dock fanns det inte mycket för mig att välja på, så jag fick nöja mig med en smoothie. När vi sedan gick för att boarda planet inser jag att jag inte längre håller i mitt pass och boardingkort. Paniken sprider sig genom kroppen när jag hejvilt letar genom mitt handbagage. Jag springer tillbaka till där vi köpte vår "frukost" och tillslut lyckas jag hitta passet/boardingkortet. Det var då hög tid för oss att gå ombord på planet, och trötta som vi var så somnade vi direkt. Efter två timmars flygresa vaknar jag av att barn springer fram och tillbaka i gången och skriker. Så var det med den sömnen och jag fick snällt hålla mig vaken tills flyget landat på San Francisco International Airport. Vi tog en shuttle bus in till vårt hotell i San Francisco, och lyckan syntes snabbt i mina och Emmas ögon när vi öppnade dörren till vårt hotellrum. Vi bor inte längre i någon cell som vi gjorde i New York! Detta rummet har både en dubbelsäng, fönster, skrivbord, badrum, tv, byrå, fåtölj och flera speglar. Vi är hur nöjda som helst! Dessutom skiner solen och det är klarblå himmel i detta vackra San Francisco. Efter att ha varit på Taco Bell och ätit en härlig frukost/lunch/middag, så är vi nu på hotellrummet och vilar oss efter att ha varit vakna allt för många timmar (ändå är klockan bara 15.30 här).
Imorgon har vi tänkt hyra cyklar och på det viset utforska San Francisco. Det kommer bli superroligt! 
(Tack Emma för att du stått ut med mig idag, och tack i förväg för att du står ut med mig tills i maj. Guldstjärna till dig!)
Här kommer lite härlig bilder från igår eftermiddag och framåt:


                 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards