Direktlänk till inlägg 27 mars 2014

Mys med koalor och kängurur, regniga dagar och dags att åka vidare!

Av Emilia - 27 mars 2014 09:50

Det börjar gå mot slutet av mars vilket innebär att min vistelse i Brisbane också börjar gå mot sitt slut. I över två månader har jag varit i denna fantastiska stad, men som sagt, all good things come to an end, but even better things are waiting.
Dagarna som passerat har varit mestadels regniga och ganska händelselösa, och det märks att hösten börjar ta plats i Australien.

I tisdagskväll gick jag till fina Roma Street Parklands. Konstigt nog har jag aldrig varit i parken tidigare, trots att den bara ligger några hundra meter från hostlet. Jag strosade runt i parken med skön musik i lurarna och bara njöt av att livet är så förbannat härligt.
På onsdagen tog jag min plånbok och begav mig till Queen Street Mall, Brisbanes största shoppinggata. Strosade runt i några timmar men hittade det mesta jag ”behövde” på Target, affären som har det mesta, till vettiga priser dessutom. På kvällen kollade jag på ”Sex and the City”, har återigen börjat kolla igenom säsong för säsong.
Torsdagen tillbringades mestadels på biblioteket, men det blev också en hel del serietittande och även en skypedejt med Jakob. En ganska lugn men skön dag.
I fredags jobbade jag likt alla andra fredagar. På eftermiddagen tog jag en sväng till stan med Jonna och Joseph. På kvällen hade jag och Jonna en girly night då vi tittade på ”Pitch Perfect” och drack goon.
Lördagen var en riktigt nice dag. Jag, Jonna och Joseph åkte till Lone Pine Koala Sanctuary, vilket är ett ”reservat” för hundratals koalor och andra djur. Vi gosade med koalor, tog selfies med kängurur, såg en fantastisk fårhundsshow (jag saknar dig Nardo!) och kollade på andra häftiga djur som endast finns i Australien. Visste ni förresten att koalor sover ungefär 22 timmar om dygnet?
På kvällen blev det en härlig utekväll med mina engelska vänner, vilket startade med goondrickande i Southbank, sedan gick vi till The Exchange Hotel, vilket är ett helt okej uteställe i Brisbane.
Söndagen blev också lugn (ganska händelselösa dagar här, speciellt när vädret är dåligt), men på kvällen gick vi ett stort gäng till Roma Street Parklands och grillade korv och hamburgare. Efter det gick vi alla till Donken och köpte glass då de endast kostar 30 cent styck (ca 2 kronor).
I måndags var jag uttråkad och vädret var riktigt dåligt. Jag rensade igenom mina kläder och insåg att flera av mina linnen fått permanenta fläckar. Jag tog då tillfället i akt och gick och köpte några nya, sedan blev det sushi till lunch. Jag tog en lång promenad och gick sedan till biblioteket för att kolla boende för de kommande veckorna när jag ska resa ner till Sydney.
Tisdagen tillbringades till större del av att boka boende och buss för resan ner till Sydney. Blir många roliga stopp längs vägen som jag inte hann med senast jag reste längs östkusten, så som Surfer’s Paradise, Byron Bay, Yamba och Coffs Harbour. På kvällen kollade jag och Jonna på ”Taken” och vräkte i oss vindruvor.
Igår tog jag en lång powerwalk runtom i Brisbane. Löpträningen hamnar återigen på hyllan för ett tag då benhinnorna inte riktigt vill samarbeta. Jag åt lunch och sedan tog jag återigen en tur till biblioteket och bokade resterande resor/boende för de kommande veckorna. Kommer bli så roligt att se lite annat av Australien, det ska också bli spännande att resa på egen hand. Förhoppningsvis är vädret bättre neråt kusten, för som det ser ut nu så kommer regnet hänga kvar ett tag här i Queensland.
Idag ösregnar det, så det har inte blivit mycket gjort idag. Jag hängde med Joseph för att hämta i Jonna från jobbet i Indooroopilly. Köpte nya shorts och hörlurar, sedan återvände vi till hostlet. Just nu är jag fast på biblioteket, då regnet fullkomligt öser ner utanför.

I helgen ska jag åka och hälsa på Emma och stanna hos henne en vecka, vilket ska bli härligt!
Det är ofattbart hur fort tiden går, kan inte fatta att jag varit på resande fot sedan augusti förra året. Livet är alldeles för kort, men ack så underbart!
Hoppas att ni får en solig helg hemma i Sverige och att vårkänslor infinner sig hos er alla!

                     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards