Alla inlägg under december 2013

Av Emilia - 19 december 2013 15:49

Dagarna går fort när man har roligt, tyvärr. Men roligt har vi haft den senaste veckan, livet är verkligen underbart.
I fredags startade vår tur till Fraser Island. Vi blev uppdelade i olika grupper som vi delade mat och bil med de kommande dagarna. I vår grupp hade vi fyra stycken galna, danska killar och fyra tyskar. Vi hamnade i ledarbilen till att börja med, då vi även fick lära känna vår guide, Mick, En härlig kille med mycket humor. Vi fick veta att 6 av de 10 giftigaste ormarna finns på Fraser Island, vilket kändes väldigt bra inför våra nätter i tält. Fraser Island är också världens största sandö, vilket gjorde bilkörningen mycket spännande.
Danskarna satte ganska snabbt partynivån och det blev med dessa vi hängde med större delen av resan.
Vi startade Fraser-turen med att åka på galna sandvägar till ett resort, där vi fixade i ordning vår lunch. Sedan bar det av till vårt camp, som låg på östkusten. Där var alla tält redan uppsatta, då det bott en annan grupp där kvällen innan. Efter att ha lämnat vår packning och kört i våra jeepar på stranden så åkte vi till Lake McKenzie, en väldigt vacker sjö med klarblått vatten. Efter att ha tillbringat tid där tog vi jeeparna tillbaka till vårt camp där vi alla lagade mat tillsammans och lärde känna varandra bättre. Det blev en hel del goon (ett australienskt ”vin”) för många av oss och natten blev lång och rolig. Att sova i tält utan liggunderlag blev en spännande upplevelse, speciellt för ryggen. Under natten gick även massor av dingos (vildhundar) runt bland våra tält och ylade. På morgonen fixade vi god frukost, sedan åkte vi till Eli Creek, där vattnet var väldigt rent (och kallt), och uppenbarligen väldigt bra på bakfyllor. Efter det körde vi längs med kusten hela vägen till Indian Headlands, där utsikten var jättevacker! Tyvärr fick vi inte se några hajar däruppifrån! Vi tog fina kort, sedan var det dags att åka till Champagne Pools, där havet bildar bubblor som kommer in i ”poolerna”. Efter att ha tillbringat tid där så var det min tid att köra längs stranden och över sanddynor! Väldigt rolig upplevelse! Vi fixade sedan lunch, och efter det var det dags att åka tillbaka mot campet. På vägen dit stannade vi vid ett stort skeppsvrak som spolats upp på stranden för många år sedan. Vi gjorde även ett andra stopp vid Eli Creek innan vi var tillbaka vid våra tält. Vi fixade då middag, sedan var det dags för mer goon, härlig musik och roligt sällskap. Natten blev sen, sedan var det dags för några timmars sömn i tältet.
På morgonen vaknade vi tidigt, då Mick satte på radion på högsta volym. Vi åt sedan frukost och packade ihop campet och alla tält. Sedan bar det av mot Lake Wabby, en mycket fin sjö som ligger precis vid en jättestor sanddyna. Vattnet var svalkande och vi hade några härliga timmar där.
Sedan bar det av mot ett resort för att fixa lunch och sedan var det dags att åka tillbaka till fastlandet och Rainbow Beach, tyvärr. Väl tillbaka på vandrarhemmet så tvättade jag och Emma våra kläder, sedan gick vi med våra danska vänner och köpte kebab. På kvällen var vi trötta och chillade mest, sedan var det dags att sova.
På morgonen fick jag och Emma en otrevlig överraskning när vi insåg att vissa av våra klädesplagg blivit stulna från klädstrecket över natten, även våra bikinis. Folk är verkligen idioter. Vi försökte se det positivt och insåg att vår packning i alla fall blev något lättare.
Det var sedan dags för att hoppa på ännu en Greyhoundbuss för att åka till Noosa! Efter en relativt kort resa var vi framme i Noosa, där blev vi upphämtade för att åka till Gagaju Bush Camp, där vi bokat en 3-dagars camping/kanottripp. Första intrycket var väldigt spännande. Människor bodde här permanent i hus gjorda av plåt och presenningar. Vi själva skulle sova i hängmattsliknande sängar i ett litet plåthus med myggnät som väggar. Golvet var dessutom gjort av cement. Spännande tycker kanske ni, skrämmande tycker vi, speciellt när det sprang möss på golvet. ”Vad söta de är” utropade många av de andra människorna som bodde där, jag och Emma skrek som de tjejer vi är och flög upp i sängarna. Toaletterna var däremot bra, köket var okej (även fast det fanns ormar och grodor i köksskåpen) och tv-rummet var ganska fett med en stor tv och många hundra filmer att välja mellan!
Vi sov ganska dåligt under natten och det blev inte bättre när jag vaknade upp med en mus en dryg halvmeter från mitt huvud. Jag och Emma bestämde redan på morgonen att vi skulle lämna Bush Camp senare under dagen,men vi skulle ge kanotandet en chans! Vi var 15 personer som gav oss iväg på kanotturen. Vi hade ingen guide eller karta, så allt var väldigt dåligt organiserat, besvikelsen var stor. Vi paddlade i alla fall till en sjö och sedan in på en liten flod. Vädret var ganska dåligt, dessutom blev det långtråkigt ganska snabbt. Vi hittade dock en repgunga högt upp i ett träd, så man kunde svinga sig ner i vattnet. Detta var roligt, ända tills jag gjorde ett riktigt dunderhopp och drog med mig hela repgungan ner i vattnet. Slut på det roliga, vi packade ihop våra grejer och paddlade tillbaka till campet.
Väl tillbaka så duschade vi, lagade mat och väntade sedan på att en av våra danska vänner skulle rädda oss från Gagaju Bush Camp. I utbyte mot ett flak öl så hämtade de upp oss mitt ute i ingenstans och vi fick dessutom sova i deras hus som de hyrt för ett par dagar! Huset var för bra för att vara sant med både pool och spa, lyckan var total. Äntligen fick jag sova i en riktig säng, då min rygg inte riktigt var i ett bra skick. Sov underbart bra under natten, och steg inte upp förrän sent dagen efter.
De senaste två dagarna har vi bott på hostel, först på Noosa Backpacker Resort och inatt på Nomads.
På dagarna har vi legat på stranden och kollat runt i den mysiga staden. Detta är verkligen en riktig surfarstad, med mycket sköna människor. Ikväll sa vi hejdå till våra danskar, sedan hade vi en trevlig utekväll med mycket dans. Imorgon blir det strandhäng innan vi åker vidare mot Rockhampton för att möta upp mina favoritmänniskor i hela världen.
Även en stor stjärna till min fina Emma bara för att hon är så bra.
Här kommer lite bilder från den underbara veckan som har passerat:
                                 

Av Emilia - 12 december 2013 03:07

Jag har haft tre otroliga dagar i Airlie Beach, Whitsunday Islands och Whitehaven Beach, fullspäckade med snorkling, bad, mat, musik och helt fantastisk natur.
Bussen anlände till Airlie Beach strax efter 11 i måndags. Vi träffade Quirin, som vi jobbat tillsammans med på vandrarhemmet i Townsville, på stationen. Han följde med och visade oss runt i Airlie Beach, då vi hade några timmar innan vi skulle stiga på vår båt. Vi lämnade våra stora ryggsäckar på ABC Travels, där vi också checkade in inför vår båttur. Istället köpte vi varsin liten väska (sådan där gympapåse man hade i lågstadiet) där vi tryckte ner det nödvändigaste som vi behövde ha med oss. Vid 14.30 mötte vi alla andra 30 personer som skulle med på samma båt som oss, New Horizon.
Ombord på båten träffade vi tre andra tjejer från Sverige som vi hängde med under seglingturen.
Första kvällen bestod av mycket prat, skratt och mat. Vår första middag bestod av potatismos, fisk, sallad och bröd. Till maten njöt vi av en fantastisk solnedgång över Whitsunday Islands. Whitsunday Islands består av många öar som är placerade mitt i Barriärreven och där snorklingen är helt fantastisk. Vi, likt många andra la oss tidigt denna kväll, då vi var väldigt trötta efter väldigt oregelbunden sömn de senaste dagarna.
Klockan 6.30 blev vi alla väckta då dykinstruktören ombord på båten bestämde sig för att agera mänsklig väckarklocka. Frukosten var härlig med flingor, smörgåsar med diverse pålägg och fruktsallad. Efter frukosten väntade första tillfället för snorkling! Eftersom det kan finnas väldigt farliga marina stingers (brännmaneter) i vattnet så var vi alltid tvungna att ha våtdräkt när vi ville bada och snorkla. Efter att återigen fått se det fantastiska revet så paddlade vi på paddelbrädor, dök från båten och bara njöt av tillvaron. Till lunch blev det wraps med sallad och andra tillbehör, det bjöds även på tacochips med salsasås.
Efteråt seglade vi vidare mot Whitehaven Beach. Vägen dit var helt fantastisk med klarblått vatten, otroligt vackra öar och härlig stämning och musik ombord på båten.
Väl framme gick vi till en utsiktsplats där utsikten gjorde en helt tom på ord. Whitehaven Beach är verkligen en paradisstrand där sanden är vit och vattnet är i härliga turkosa nyanser. Det är inte konstigt att Whitehaven Beach är utnämnd till en av världens vackraste platser. Vi tillbringade några timmar på stranden där vi tog mängder av kort och njöt av att livet är så jävla underbart.
Vi återvände därefter till båten där det bjöds på spagetti och köttfärssås, vilket satt mer än fint efter en lång, men härlig, dag. På kvällen satt vi alla och pratade länge, drack lite vin och njöt av ännu en solnedgång.
Igår väcktes vi återigen vid 6.30 då en annan ur personalen ombord bestämde sig för att väcka oss med en fruktansvärt falsk ”skönsång”. Vi åt frukost sedan var det återigen dags för härlig snorkling! Jag önskar att det gick beskriva med ord hur vackert barriärrevet är. Tusentals fiskar i olika färger och mönster som simmar omkring en, fantastiska växter och vackra koraller. Vattnet är dessutom väldigt, väldigt klart. Alla som har möjligheten borde åka hit, då Barriärreven sakta men säkert kommer att försvinna på grund av miljöförstöring.
Efter snorklingen väntade paddling på paddelbrädor och många åk i den enorma uppblåsbara rutschkanan som de satt upp. Till lunch serverades korv med bröd, efter det var det dags att segla tillbaka till Airlie Beach. Väl tillbaka på torra land gick jag och Emma och köpte glass, sedan tittade vi runt i stadens affärer.
Natten bestod av 15 timmars bussåkande på väg till Rainbow Beach. Imorgon ska vi till Fraser Island på en tre dagars lång tag-along drive. Vi ska då campa och köra 4-hjulsdrivna jeepar på stranden. Kommer bli skithäftigt. Idag regnar det, men förhoppningsvis visar sig solen resten av helgen!
Helt sjukt hur fort tiden faktiskt går, det gäller att njuta så länge det går!
Här nedan kommer härliga bilder från det paradis där vi tillbringat de senaste dagarna (bilderna gör inte de vackra platserna rättvisa): 
                                     

Av Emilia - 9 december 2013 00:29

Här kommer en uppdatering från ett soligt Australien! Just nu befinner sig jag och Emma på bussen på väg mot Airlie Beach och Whitsunday Islands.
Sedan min senaste uppdatering har vi haft fullt upp om dagarna. Förra veckan bestod av mycket jobb, strand- och sänghäng, marknader och annat roligt.
I måndagskväll tog jag och Emma med oss våra jobbarkompisar uppför Castle Hill där vi njöt av solnedgången och utsikten över ett upplyst Townsville. Dagen efter hade vi ett pannkaksparty (vi gillar olika sorter av matpartyn) som ett litet avslut på Quirins tid på Civic Guest House. Pannkakor med glass, chokladsås, jordnötssmör, sylt, kokos, frukt och annat gott gav en sockerkick (och matkoma) utan dess like. Fin början på en kväll som senare bestod av jobb på vandrarhemmet. Det har varit betydligt lättare att jobba på vandrarhemmet den senaste tiden, speciellt när man insett hur fort tiden faktiskt går.
I onsdags bestämde jag och Emmsen oss för att åka till ett av de stora köpcentrum som finns i Townsville. Vi fönstershoppade och bestämde oss för att unna oss fika, vilket slutade med att vi hamnade på Donken där vi köpte glass. Vi skulle sedan gå en fin vandring längs med floden, men insåg sedan att vi hela tiden varit på ett annat köpcenter än vad vi trott och fick då arrangera om vår vandring lite. Vi gick till Palmetun Garden, vilket är en fantastisk trädgård där växterna och djurlivet är härligt. 
Vi gick sedan längs Ross River och bestämde oss för att sätta oss och äta vår middag som vi köpt med oss från köpcentret. Till vår stora lycka såg vi att det fanns mängder av sötvattenssköldpaddor i floden. För att locka dem närmre oss så matade vi dem med chips med kycklingsmak, vilket var populärt. Vi fortsatte vår vandring längs floden och hoppades på att få se krokodiler, då de tydligen bosatt sig där. Tyvärr såg vi inga, men istället fick vi se en mysig solnedgång. 
I torsdags var det återigen dags för att tvätta och denna kvällen hade jag även mitt sista skift som nattmanager! På dagen gick jag och Emma på stan och tittade i affärer och njöt av vår näst sista dag i Townsville. Denna dag tog vi även reklambilder inför jobbet som pedicab-drivers under Australian Open i Melbourne under januari. 
På fredagsmorgonen öppnade jag Civic Guest House för sista gången , sedan bestod resten av dagen av att packa mina väskor. Jag kan inte förstå hur packningen blir tyngre och tyngre, när det sägs att man "förlorar" hälften av sin packning under tiden man backpackar. Skitsnack säger jag, jag kan knappt stänga mina väskor längre (mamma, hur lyckades vi packa ner allt innan jag åkte?). På kvällen gick vi på nattmarknaden som hålls en gång i månaden här i Townsville. Vi köpte goda, glutenfria brownies och tog kort med tomten (hej julkänsla!). På kvällen jobbade jag som pedicab-driver som övning inför Australian Open. Allt gick fint, förutom att jag kraschade rakt in i en stolpe, komiskt nog samma stolpe som Emma kraschade in i under sitt första skift som pedicab-driver. Vad är oddsen? Förövrigt gick kvällen bra och det var värt att endast få 3 timmars sömn under natten som väntade.
På lördagen checkade vi ut från Civic Guest House men sedan  fick vi vänta på våra referensbrev innan vi kunde åka från vandrarhemmet. Vi tog färjan över till Magnetic Island där vi skulle tillbringa natten. Vi tog bussen till Base Backpackers där vi checkade in. Vandrarhemmet hade ett fantastiskt läge precis vid havet, utsikten var helt otrolig. Vi tog bussen till The Forts, vilket är en vandringsled där man ska kunna se koalor i det vilda. Länge gick vi längs vandringsleden tills vi kom upp till en utsiktsplats med en vacker utsikt över Magnetic Island. Tyvärr såg vi inga koalor, trots att vi kunde höra deras grisliknande läten vart vi än gick. Vi tog bussen tillbaka till Base och tog igen vår sömnbrist.
På söndagsmorgonen vaknade vi tidigt och checkade ut. Vi blev sedan upphämtade av scooterföretaget där vi hyrde en vespa för dagen. Vi cruisade runt på ön i solen, och första stoppet blev vid Geoffrey Bay. Där matade vi vilda wallabies (mini-kängurur), som kan vara bland det sötaste jag sett. Vi fortsatte sedan till Bungalow Bay och Koala Village. Vi köpte biljetter till en av dagens shower, sedan tog vi vespan ner till Horseshoe Bay där vi gick på söndagsmarknad och åt lunch. Vi åkte sedan tillbaka till Koala Village för att följa med på showen genom The Wildlife Sanctuary där vi fick se fantastiska djur. Vi höll i sköldpaddor, klappade ödlor, pussades med kakaduor, hade en pytonorm slingrandes runt halsen, gosade med koalor och såg krokodiler, spindlar och wombats. En väldigt häftig upplevelse där man fick mycket information om djuren och om Australiens vildliv. Resten av dagen åkte vi runt på ön, sedan åkte vi tillbaka till Base Hostel för att hämta våra väskor och åka till båtterminalen. Jag och Emma hade tänkt sova på båtterminalen, då vi var för snåla för att betala $25 för bara några få timmar på vandrarhemmet. Istället fick vi idén om att ringa pedicab-chefen Anthony för att fråga om han hade plats för oss på soffan. Snäll som han är så hämtade han oss på terminalen, körde oss till Aquaris Hotel där han bor, sedan fick vi krascha i bäddsoffan inatt. Han hade även mat till oss, så vi grillade kött nere vid stranden (vilket var underbart då vi levt på havregrynsgröt i 2 dagar) , sedan kollade vi på tv resten av kvällen. Bra avslut på en bra dag!
I morse ringde alarmet tidigt. Anthony körde ner oss till bussterminalen och vi har nu befunnit oss på bussen i 2 timmar, 3 timmar kvar att åka. Vi är på väg till Airlie Beach och Whitsunday Island, vilket kommer att bli hur underbart som helst! I 3 dagar ska vi segla runt bland paradisöar, dyka bland barriärreven och äta i mängder, då vi har all inclusive på båten. Livet är allt bra underbart! Hoppas att snöiga Svearike är mysigt!
Här kommer en bildbomb från veckan som passerat:
                                           

Av Emilia - 1 december 2013 14:46

Ännu en vecka har passerat här på andra sidan jorden och det är återigen dags för en uppdatering, innan mitt minne sviktar. Dagarna här går fort, vilket jag tycker är ganska skönt. Jag längtar efter nya äventyr, så det är skönt att jag jobbar mina sista dagar som nattmanager på Civic Guest House den kommande veckan.
Förra fredagen var jag bjuden på födelsedagsfest hemma hos Nadine, som jobbar som receptionist på vandrarhemmet. Hennes pojkvän fyllde år, och det var en trevlig kväll med god mat, även om jag bara kunde stanna till 20.00 (ja, detta jobbet sätter gränser, tyvärr). Resten av helgen bestod av jobb på Cbar och på vandrarhemmet. Vi tillbringade också mycket tid med att sova. Men vi lyckades även slänga ihop goda middagar och besöka fruktmarknaden i Townsville. Händelserikt? Tveksamt.
I måndags gjorde jag och Emma något som vi borde gjort för längesedan, köpte måndagspizza på Domino’s! $5 dollar för en pizza (ca 33 kronor) är för bra för att vara sant (därför får jag lägga till 20 kronor för att få en glutenfri sådan). Supernöjda och skengravida, rullade vi tillbaka till vandrarhemmet och sov bort matkoman innan det var dags för jobb.
I tisdags tog jag en löprunda uppför Castle Hill, vilket har blivit en bra vana! Skitbra träning och utsikten är verkligen helt otrolig där uppifrån. Senare under dagen var det dags för mig att inse att den där svarta pricken på min tand, som jag stört mig på i flera dagar, förmodligen var ett hål. Då jag aldrig tidigare haft ett hål (min pappa gjorde en vadslagning med mig när jag var yngre och lovade mig 500:- om jag inte hade ett hål innan jag var 15 år. Som tur var för mina tänder så gillade jag pengar mer än vad jag gillade godis) så var jag sjukt nojig och tog kontakt med flera tandläkare under dagen för att få en tandläkartid så snart som möjligt. Har ofta mardrömmar om att jag tappar tänderna, och det skulle vara fruktansvärt om mina mardrömmar blev sanna (inte alls dramatisk, inte alls). Fick en tandläkartid senare i veckan, och det lilla besöket kostade mig 2500 kronor, jippie!
I onsdags tog jag en tur uppför Castle Hill, sedan kollade jag på ”How I met your mother” större delen av eftermiddagen. På kvällen överraskade Anne, vandrarhemmets ägare, oss i personalen med att bjuda på ost-/grönsaksbricka! Så gott, det blev en fin början på kvällen. Tyvärr var det Daikis sista dag på jobbet, så det är frågan vem som nu ska bjuda mig på glass och lära mig japanska efter jobbet. Kommer också sakna hans förklaringar till varför han ibland jobbar så långsamt när vi städar köket på kvällarna; ”jag var upptagen med att jaga en ödla med min skugga”, ”te kändes viktigare än att städa fort”, ”jag satt och tänkte på vad jag ska äta för mat när jag kommer hem till Japan”.
Helgen har varit lugn och mestadels bestått av jobb, både på Cbar och på vandrarhemmet. I fredags firade vi Daikis födelsedag genom att ställa till med ett ice cream party. Glass i stora lass, och förmodligen fler hål i tänderna, men det var det värt! Helgen har annars bestått av högljudda, tyska ungdomar som inte vet vad ”det måste vara tyst innan klockan 6 på morgonen, för folk försöker sova” betyder, fruktmarknad och ”How I met your mother”. Har jag sagt att det ska bli skönt att åka vidare mot nya äventyr och få lite fart på livet igen?
Måste även nämna att vi köpte chokladkalendrar på Woolworths igår. När det är 35 grader varmt och tropisk hetta får man göra sitt bästa för att skapa lite julkänsla. Julmusik och adventskalendrar är ett bra steg på vägen. Nere i centrum har de satt upp en enorm julgran med massor av blinkande ljus. Tyvärr ser den mest missplacerad ut med alla palmer omkring sig. Jag hoppas att ni därhemma har det mysigt med all snö och att ni får en fin första advent!                  

Ovido - Quiz & Flashcards