Direktlänk till inlägg 16 april 2014

Mysiga Byron Bay och marijuanabyn Nimbin!

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.
Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med härliga stränder. Idag skringrade sig dock molnen och solen sken större delen av dagen.


I måndags tog jag och Lovisa en tur till Nimbin med guidebussen "Grasshoppers" (just nu gick det upp för mig varför den kallas så, haha). Vi gjorde några stopp längs vägen då guiden berättade om de allra galnaste turerna han haft till Nimbin, då passagerare varit höga som hus och extremt paranoida. Vi fick många skratt (även om en del berättelser var rätt tragiska) och det var en trevlig dag trots det dåliga vädret. Nimbin var ungefär lika galet som jag väntat mig; i varje hörn stod folk (oftast medålders damer) och frågade om man ville köpa marijuanafyllda kakor eller rent gräs. I hela staden luktade det gräs och större delen av invånarna hade sjukligt stora pupiller, vilket avslöjade att de troligtvis varit konstant höga i flera veckor. Det fanns några intressanta museum som verkligen visade effekterna av marijuana, då ingenting av innehållet made any sense. Ett mycket intressant besök i en inte alltför fräsch stad. Vi åkte sedan vidare med bussen till ett fint rastställe där vi grillade och frossade hamburgare och korv. Det blev sedan ett besök i Nightcap National Park, vilket var ett mycket fint ställe. Åkturen dit påminde mycket om det nyazeeländska landskapet. Väl tillbaka i Byron Bay så blev det lite mathandlande innan det var dags att dra sig tillbaka mot hostlet.
Igår vräkte regnet ner större delen av dagen, vilket gjorde att det inte fanns mycket annat att göra än att vandra runt i butikerna och fönstershoppa. På kvällen skypade jag med Jakob, då vi firade två år tillsammans igår. Helt otroligt vad fort tiden går!
Idag lånade jag och Lovisa cyklar från våra hostel och cyklade runt i Byron. Vi gick runt Cape Byron och tog oss upp till den kända fyren Cape Byron Lighthouse. Däruppe väntade en makalös utsikt över Byron och över det klarblå havet. Vi parkerade cyklarna vid stranden, åt lunch och sedan njöt vi av solen. Det känns i luften att det börjar gå mot kyligare tider, det är tur att jag åker hem till den svenska sommaren när det vankas vintertider här (även om vintern här är som en svensk sommar).
Jag ska nu tillbringa 4 nätter i Yamba, vilket är ett av Australiens guldkorn! Har hört mycket gott om detta ställe, så ska bli spännande att åka dit!
Hoppas att allt är bra med er där hemma! Snart tar jag med mig värmen hem till Sverige!
           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Av Emilia - 8 april 2014 06:51

Tiden är nu kommen, det är imorgon dags för mig att lämna Brisbane efter 2,5 månader. Har haft en härlig tid här och träffat fantastiska vänner, men det ska bli skönt att återigen vara på resande fot, denna gång på egen hand. Att jag nu har varit hem...

Ovido - Quiz & Flashcards