Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Att finna sin favoritplats i Australien, bara dagar innan det är dags att flyga vidare till nästa destination.

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.
Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag checkade in på YHA, vilket är det enda hostlet i den lilla staden. Jag blev väldigt förvånad när jag träffade på Kate där, receptionisten från Chill Backpackers, hostlet där jag tillbringade mina två första veckor i Brisbane. Hon visade mig runt lite på hostlet, sedan gick jag och la mig. Två svenska killar bodde i samma rum som mig, och det visade sig ganska snart att hostlet var svenskdominerat.
På torsdagen åt jag frukost ganska tidigt, sedan gick jag till en av Yambas många stränder, Pippi Beach. Stranden var fantastisk och ganska öde, vilket var skönt. Där tillbringade jag många timmar i solen med en bra bok. Efter att jag ätit lunch tog jag en lång promenad runt om i Yamba. Orten är en känd semesterort dit många australiensare åker på semester. Med de fantastiska stränderna och vackra husen så är det definitivt ett semesterparadis. På kvällen var det dags för min del att ta tag i tvättandet, då jag inte hade ett rent klädesplagg kvar att använda. På kvällen träffade jag många trevliga människor på hostlet, och insåg ganska snart att människorna som bodde här var som en enda stor familj, de flesta hade dessutom varit i Yamba i flera månader.
På fredagsmorgonen träffade jag en belgisk tjej vid frukosten och vi tog sedan sällskap till stranden där ännu en dag tillbringades. Väl tillbaka på hostlet träffade jag på två Jönköpingsbor, Josefine och Jessica, som jag har gemensamma vänner med hemifrån. Väldigt roligt att träffa på folk man känner när man är på andra sidan jorden, i en väldigt liten stad dessutom. Världen är inte så stor som man tror. På kvällen drack vi goon, spelade drickspel och hängde med sköna människor, ett bra avslut på en bra dag.
På lördagen var vi många från hostlet som åkte till Angourie, vilket ligger strax söder om Yamba. Där finns det naturliga sötvattenspooler, kallade blue & green pools. Just idag var det fullt med folk, på grund av påskledigheten. Där fanns även upp till 18 meter höga klipppor som man kunde dyka från. Vågorna var väldigt höga under dagen, och det var många proffssurfare vid den närliggande stranden. Yamba är känt för att vara ett av Australiens bästa surfställen och det är också största anledningen till varför backpackers stannar här så länge. På kvällen var vi ett gäng som åt middag tillsammans nere i restaurgangen som ligger på  bottenvåningen av hostlet. En mycket trevlig kväll med härliga människor, vilket sedan resulterade i en rolig utgång, även fast det var packat med folk på stadens enda uteställe. En annorlunda, men rolig påskafton.
På söndagsmorgonen var det dags för mig att checka ut, men jag hade hela dagen i Yamba då bussen inte gick förrän sent på kvällen. Shane, en av ägarna till hostlet, är före detta proffssurfare, så han gav några av oss instruktioner till hur vi skulle lära oss surfa på bästa sätt. Vi hade en sjukt rolig för- och eftermiddag nere vid Turner's Beach, och gjorde vårt bästa för att fånga några vågor. Väldigt svårt, men också väldigt roligt! Efter surfingen väntade kaffehäng och chill på hostlet i väntan på att min buss skulle gå. Det var tråkigt att behöva säga hej då, då Yamba verkligen blev ett av mina favoritställen denna resan. Jag rekommenderar er alla att åka till Yamba och bo på YHA om ni skulle befinna er i Australien, det är underbart! Vid 12 på natten var jag framme i Coffs Harbour. Jag och en annan tjej hoppade av vid stationen, och det visade sig att vi skulle till samma hostel, så vi delade taxi dit. 
På morgenen gick jag och Theresa, den tyska tjejen jag delade taxi med, till stranden och chillade större delen av dagen. Vi tog sedan en promenad längs Coffs Creek, och sedan gick vi till hostlet och kollade på film tillsammans med de andra.
Idag checkade jag ut, sedan gick jag till stranden. Tog även en sväng upp till ön Muttonbird Islands topp, därifrån var utsikten över Coffs Harbour riktigt fin. Jag gick tillbaka till hostlet för att äta mat och duscha, och nu sitter jag och väntar på nattbussen som går vid 12-tiden. Sedan blir det en 10 timmars bussresa ner till Sydney!

Jag har nu endast 3 nätter kvar i Australien, vilket känns helt galet. De senaste veckorna har gått så otroligt fort, och det är nu inte många veckor kvar tills jag återigen är hemma i Sverige. Mycket blandade känslor, men ska bli så roligt att träffa familj och vänner igen!
           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Av Emilia - 8 april 2014 06:51

Tiden är nu kommen, det är imorgon dags för mig att lämna Brisbane efter 2,5 månader. Har haft en härlig tid här och träffat fantastiska vänner, men det ska bli skönt att återigen vara på resande fot, denna gång på egen hand. Att jag nu har varit hem...

Ovido - Quiz & Flashcards