Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Surfers Paradise är ett partyparadis med fantastisk strand, sköna människor och för mycket goon!

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit med bussen idag efter att ha tillbringat 4 dagar i fantastiska Surfers Paradise, som också är ett av mina favoritställen i Australien. Sköna människor, fantastisk milslång strand och härlig atmosfär. Lever verkligen livet just nu, har också träffat härliga människor de senaste dagarna.

I onsdags åt jag avskedsmiddag tillsammans med Claire, Sian, Jonna och Joseph. Tråkigt att behöva säga hej då till dessa fantastiska människor, men är säker på att vi alla kommer att ses igen, kanske i andra delar av denna värld.
På torsdagen tog jag bussen till ett soligt Surfers Paradise. Jag checkade in på trevliga Sleeping Inn Hostel, där personalen var härlig och de nya rumskompisarna var trevliga. Bodde denna gången i ett slags lägenhetkomplex där vi bodde 6 tjejer i varje rum (3 olika sovrum i vår ”lägenhet”) där vi hade eget vardagsrum, dusch och kök. Mycket mysigt och man lärde känna varandra på ett bättre sätt. Förutom kackerlackorna och mögel i duschen så var det definitivt ett mycket nice ställe! Jag strosade runt i staden och kollade in stranden som var helt fantastisk! Den sträcker sig flera mil och är underbar. Vattnet var kristallklart, solen strålade och människor var på sitt bästa humör! På kvällen skrev jag upp mig för att hänga med på ett pub crawl, då man besöker 4 barer och får gratis inträde och gratis drinkar på varje bar. Förfesten på hostlet var rolig, tyvärr drack jag alldeles för mycket goon (billigt vin gjort på ägg- och mjölkprodukter), så jag kom inte mycket längre än till första baren. En tjej tog mig tillbaka till hostlet där jag snällt låg och sov på personalens soffa medan den snälla nattmanagern tog hand om mig.
Det var lagom roligt att vakna morgonen efter med dundrade huvudvärk, illamående och bakisångest. Jag tvingade i mig frukost, sedan gick jag och 3 av mina rumskompisar, Josefin, Frida och Rhianna, ner till stranden där vi tillbringade resten av dagen. Vilket paradis Gold Coast är! Jag älskar kombinationen av skyskrapor och höga hotell precis bredvid stranden. Surfers Paradise är mer livat än Coolangatta där vi senast bodde när vi var på Gold Coast. Party dygnet runt, alla dagar i veckan. Dock bestämde vi oss för att inte vara partydjur likt resten av staden den kvällen och kollade på film istället.
Fredagen levererade sol och bad hela dagen, så otroligt härligt att bara ligga på stranden hela dagarna med en bra bok och glatt sällskap. På kvällen blev det ytterligare en utekväll, dock ganska tidig hemgång.
Lördagen var en strålande och mycket varm dag. Från tidig förmiddag till sen eftermiddag låg vi på stranden, sedan väntade middag och samtal om hur olika liv vi lever i diverse hemländer. En tjej i mitt rum bor i den australienska outbacken, mitt i centrala Australien, timmar ifrån närmsta stad. Hon har kängurur, livsfarliga ormar och spindlar på sin bakgård, medan jag har rådjur på min.
Idag åkte jag till Byron Bay runt lunchtid, och var framme runt 15-tiden och fick vänta på min shuttle bus till hostlet ca 45 minuter. Hostlet som jag bor på ligger ca 15 minuters promenad från staden, så det är ett ganska lugnt men chill ställe. Jag mötte upp Lovisa, en svensk tjej jag träffade i Surfers Paradise, och vi vandrade runt i ett regnigt och söndagsstängt Byron. Imorgon ska vi åka på en heldagstur till Nimbin (samma slags atmosfär som Christiania i Köpenhamn) och utforska den hippiestad som den sägs vara.


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 8 april 2014 06:51

Tiden är nu kommen, det är imorgon dags för mig att lämna Brisbane efter 2,5 månader. Har haft en härlig tid här och träffat fantastiska vänner, men det ska bli skönt att återigen vara på resande fot, denna gång på egen hand. Att jag nu har varit hem...

Ovido - Quiz & Flashcards