Alla inlägg den 25 augusti 2013

Av Emilia - 25 augusti 2013 08:00

Efter 7 intensiva dagar, som faktiskt gått väldigt fort trots all bilkörning, så är vi äntligen framme i Los Angeles!
Vi har haft 2 sista kanondagar med vårt crew, men nu är vi seperarade och alla har åkt till olika destinationer. Måste säga att det är rätt skönt att jag och Emma har tid att göra vad vi vill igen, utan att behöva anpassa oss till tider och en massa andra olika viljor. Vår grupp har dock varit jättebra, och vi har haft en kanonbra roadtrip!


Igår morse åt jag och Emma tidig frukost medan andra människor från vårt Trek America- gäng återigen åkt till Grand Canyon för att se det från en helikopter. Jag och Emma valde att avstå från helikopterturen då vi har en tight budget och det var väldigt dyrt med en timmes flygtur över Grand Canyon. När alla återvänt till hotellet och ätit frukost så gav vi oss iväg mot Lake Havasu! Det var lagom varmt i Grand Canyon, men vi märkte ganska snart att temperaturen steg i bussen och att solen stekte på bra mycket mer ju mer vi närmade oss Lake Havasu. Vi stannade vid ett Safweway-varuhus för att köpa lunch, sedan hade vi bara en timmes busstur kvar. Jag och Liv (vår guide) köpte ett hela paket kalkon som vi delade på. Äntligen någon som älskar kött lika mycket som jag gör!
Väl framme i Havasu insåg vi snart att det var en stor klimatförändring, för det var till och med varmare än i Las Vegas! Vi bytte alla snabbt om på våra rum för att bege oss mot en av de finare stränderna för att kyla oss! Lake Havasu är ett av de större festställena för studenter från alla möjliga delar av USA. De kommer hit under sina vårlov, så nu under sommaren var det väldigt lugnt. Vi gick länge i värmen innan vi var framme vid stranden, och när vi väl hamnade i vattnet märkte vi att vattnet knappt var svalkande. Vi låg några timmar vid vattnet och fick doppa oss med jämna mellanrum för att inte dö av värmeslag.

På kvällen gick vi till restaurangen  "Barley Brothers Brewery" för att äta gott och umgås sista kvällen av vår resa. Fick veta att de serverade glutenfri pizza, så det blev pizza två dagar i rad för min del. Dock kan jag sällan äta pizza på restauranger i Sverige, så jag tog återigen chansen när den kom! Pizzan var supergod och jag blev mätt nog att kunna sova gott! Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och chillade, sedan var alla helt slut och vi gick och la oss.
Imorse åkte vi från hotellet i Lake Havasu redan vid 8-tiden på morgonen för att inte vara framme i LA allt för sent. Det låg ett riktigt åskoväder i luften som snabbt la sig som ett täcke över himlen. Regnet öste ner och det åskade ordentligt. Det svämmade över på gatorna, och vi tog oss snabbt från staden för att inte fasta i långa trafikköer. Vi stannade vid ett Safeway-varuhus för att köpa frukost och lunch och sedan fortsatte vi i timmar i vanen, som faktiskt börjat kännas riktigt hemtrevlig. Under dessa timmar skrev vi i Livs gästbok, roliga saker om henne och saker som hänt under resans gång. Skrattade ordentligt gjorde vi minsann.
Väl framme i LA var det lååånga bilköer och det tog timmar innan vi kom fram till Hollywood Boulevard och The Walk of Fame. Det var strålande sol i LA och vi strosade fram längs Walk of Fame i en timme och kollade på alla stjärnor och vilka kändisar som lyckats hamna på denna kända gata. Vi fick även möjligheten att se Hollywood-skylten från ett längre avstånd! Så himla häftigt att vara här, kan knappt förstå att jag varit i USA i två veckor redan.
Vi åkte sedan till IHOP (International House of Pancakes, som förövrigt bara finns i USA, ironiskt med tanke på namnet) där vi åt middag. Eftersom de inte hade glutenfria pannkakor så köpte jag istället fitnesskyckling med grönsaker, vilket var väldigt gott! Saknar nästan min nyttiga livsstil lite, med tanke på hur annorlunda jag ätit nu under resan jämfört med innan vi åkte. Efter vår sista måltid tillsammans så tog vi oss tillsammans till hotellet där Liv släppte av oss. Vissa checkade in på hotellet och skulle stanna över natten, medan andra tog sig till flygplatsen för att bege sig hemåt. Jag och Emma tog en gratis shuttle bus till flygplatsen för att därifrån ta oss smidigt till vårt hostel. Vi bor mitt på Venice Beach (Samesun Venice Beach Hostel) och anlände hit tidigare ikväll. Killen i receptionen frågade om jag och Emma var systrar, som väldigt många  verkar tro. Vi kanske inte är så olika trots allt :) Rummet är mysigt och det är många backpackers som bor på detta hostel. Just nu sitter vi i vårt rum och kollar på film och ska snart sova. Imorgon väntar en lång, härlig dag som vi planerat att starta med en löprunda. Vi har 4 dagar kvar i USA, sedan beger vi oss mot Nya Zeeland på onsdag! Vi insåg dessutom att det är senvinter där just nu och ca 13 grader varmt. Vi har endast sommarkläder med oss.. Känner att vi varit lite dåliga på att göra research. Kommer sluta med att vi köper billiga mjukiskläder på Walmart som vi kan ha på oss i det ganska mycket kallare Nya Zeeland (vart vi nu ska få plats med de kläderna).
Ha en jättefin söndag ni därhemma, nu ska vi gå och lägga oss!

                                      

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards