Direktlänk till inlägg 11 oktober 2013

Cairns är fint, jobbet är inte lika fint, men vi trivs väldigt bra ändå!

Av Emilia - 11 oktober 2013 13:59

Dags för update, nu när vårt internet äntligen är hyfsat bra!
Vi är äntligen i Cairns i norra Australien! För en vecka sedan (fredags) flög vi från Auckland och lämnade vårt kära Nya Zeeland bakom oss. Flygturen var härlig, vi kollade på filmer och fick mat vi inte ens visste att vi hade beställt (alltid en trevlig överraskning). Emma blir mer och mer ofrivilligt förväxlad med mig (i viktiga papper dessutom). Hon har nu för tiden sin födelsedag den 3:e augusti, hon heter Ida i mellannamn, och nu på flygturen fick hon också reda på att hon är glutenintolerant och blir därför serverad glutenfri kost. Det kunde ju dock varit mycket värre!
Vi landade i Cairns runt middagstid, och så fort vi steg ut från flygplatsen insåg vi att klimatet var helt annorlunda jämfört med Nya Zeelands vårväder. Värmen attackerade oss (på ett bra sätt) och vi insåg att vi inte kommer att behöva våra varma tröjor alls de kommande 7 månaderna. Vi tog en shuttle bus från flygplatsen in till den mysiga staden och fartdåren till chaufför släppte av oss vid vårt hostel, Nomads Esplanade. Personalen var supertrevligt, rummet var inte lika trevligt. Golvet var smutsigt, taket flagnade och det fanns inte mycket plats för våra väskor. Jag och Emma hade iallafall ett eget rum, och på första gången på väldigt länge delade vi säng igen, som det gamla gifta paret vi är! Skönt med dubbelsäng och ingen jobbig, ostabil våningsäng denna gången!
Första dagen gjorde vi inte mycket, köpte kinamat, chillade vid lagunen och var allmänt trötta. Eftersom det finns massor av sötvattenkrokodiler här i Cairns så kan man inte kan bada i havet. Istället har de en gigantisk allmän pool, där folk hänger under dagarna, då det är riktigt varmt här (runt 34 grader i skuggan). Mysigt är det iallafall, även om jag egentligen föredrar att bada i havet. På kvällen åt vi gratis mat på en närliggande bar, då vi fick matkuponger från vandrarhemmet. Glutenintolerant som jag är så blev det chili con carne 4 dagar i rad!
På lördagen tog vi en tidig springtur längs strandpromenaden, och det var så underbart att komma igång med träningen igen! I både USA och Nya Zeeland gick vi ofta långa vandringsleder, och vi hann även med några löprundor. Vi har i två månader levt livet mat- och godismässigt, så äntligen var det dags för lite rutiner. Som många av er vet tränar jag väldigt mycket och regelbundet vanligtvis och har även varit väldigt noga med kosten innan vi påbörjade denna resan. Så när vi lämnade Sverige i mitten av augusti bestämde jag mig för att släppa på det lite och istället har jag ätit vad jag velat, när jag velat. Men nu efter två månader på resande fot är det återigen dags för lite rutiner. Så nu blir det löpträning/träning på utegymmen här varannan dag. Så löprundan i lördags morse blev startskottet förhoppningsvis regelbunden träning. På dagen chillade vi vid lagunen och vi bokade även in en massa resor länge östkusten för 6000:-, lite spontant sådär. Vi ska bland annat till barriärreven, Whitsundays, Fraiser Island, Magnetic Island, Everglades och mycket mera. Boende och mat ingår överallt, så det var en ganska bra deal vi lyckades med (även en massa drickkuponger, och det slår ju aldrig fel med lite vin). Tjejen som bokade våra resor bjöd in oss på förfest till kvällen och efter den blev det en rolig kväll på Gilligan's!
Vi bestämde oss för att byta vandrarhem på söndagen till ett (vad vi hoppades skulle vara) fräschare sådant. Istället hamnade vi i ett 4-bäddsrum som mest liknade en svinstia. De två killarna som redan bodde där hade förvandlat rummet till ett tredje världskrig, och med gråten i halsen packade vi upp våra grejer och placerade dem på de få ytor som fanns tillgängliga. Som tur var flyttade de båda ut ur rummet några dagar senare, då passade vi på att slänga allt som var äckligt/onödigt (blev 4 stora kassar med skräp). Skälet till att vi bytte till just detta vandrarhem var för att de tog emot folk som vill jobb för gratis boende. Vi jobbar nu 2 timmar om dagen på ett vandrarhem där vi hjälper till med städningen. Emma bäddar sängar och städar rum, jag åkte på nitlotten och blev ansvarig för köket, lobbyn och balkongen. De första tre dagarna var outhärdliga och jag städade mig igenom alla mina fobier, såsom likmaskar bland mathyllorna, rutten mat med skalbaggar och mycket annat äckligt. Jag har dock lärt mig att man ska inte putsa glasfönster med blekmedel och att det är dumt att blöta torrmoppen innan man använder den på dammigt golv. Vi jobbar och får betalt genom gratis boende.
Våra dagar har stort sett varit likadana sedan vi kom hit: frukost, 2 timmars jobb, lunch, poolhäng, 2 timmars träning, middag och en del utekvällar. Även lite random händelser har inträffat: en full, gammal aborigin (australiensk urinvånare) försökte lära mig avancerad robotdans, på väg till en förfest blev vi jagade av en blodtörstig, mordlysten fågel som var helt från vettet. Vi har sett tusentals gigantiska fladdermöss flyga strax över våra huvuden med avsikt att skrämma slag på oss. Jag har även försökt lära mig åka skateboard, för första och sista gången. Vi hittade också ett svenskt café här, Café Fika, som säljer svenska produkter och mat (till vår stora lycka). 
Även om Cairns är riktigt mysigt så har vi bestämt oss för att endast stanna 10 dagar till innan vi åker vidare ner till Townsville och Magnetic Island för nya äventyr och förhoppningsvis jobblycka.
Ikväll har vi ätit världens godaste kinamat och bara tagit det lugnt. Imorgon väntar ännu en fullständigt fantastisk dag med städning av kök, chill vid poolen och sedan god mat på P.J.O'Brien's, där man får en stor portion mat och ett glas vin/öl för 40:-.
I nästan 7 månader ska vi bo i detta land, och den första veckan är avklarad, med toppbetyg dessutom!
Lite bilder från de senaste dagarna:
             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards