Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av Emilia - 2 oktober 2013 07:14

Hejsan ni där hemma i kalla Sverige! Lider lite med er när jag får höra att det är minusgrader på morgonarna, medan det är vår här. Om två dagar åker vi dessutom till Cairns där sommaren är igång för fullt. Jag längtar.

Sista dagen i Wellington tillbringade vi utomhus, då vädret var kanon, vilket är ovanligt då det är den blåsigaste staden i hela Nya Zeeland. Vi tog en cable car upp till botaniska trädgården och njöt av den fina utsikten över Wellingon. Vi strosade runt länge och kollade på alla vackra tulpaner och rosor (blablabla), innan vi äntligen kom till ett fik. Där köpte vi supergod varm choklad och glutenfri kladdkaka! På kvällen hade vi Sergio till att laga mat till oss 3, då han nämnde att han var kock. Chili con carne blev ett bra avslut på en bra dag!
På lördagen åkte vi tidigt vidare mot vår nästa destination, Taupo, där vi befunnit oss 3,5 veckor tidigare. Resan dit var lång och återigen checkade vi in på Base Hostel och träffade våra nya rumskompisar (har nya sådana varje dag). På kvällen gick vi ner till baren och chillade, för att sedan sova. Det är faktiskt utmattande att åka buss en hel dag, tro det eller ej.
I söndags gick jag upp tidigt och skypade med min syster, efter det lagade jag och Emma frukost. Varje dag äter vi en rejäl sådan; bröd, ägg, bönor, frukt, juice och gröt. Hur gott som helst, dock är inte så konstigt att vi alltid har ont i magen och är skengravida. Vi tog en härlig promenad runt i Taupo, och vädret var härligt. Vi fann, till min lycka, en affär som var fullsmockad med glutenfria produkter. Det är konstigt vad lycklig man kan bli av att hitta mat man kan äta. Även om Nya Zeeland har ett bra utbud av glutenfria varor, så blir jag ständigt glad när jag ser produkter märkta med orden "gluten free". Som en 5-åring på julafton ungefär. För er som undrar så heter affären "Bin Inn" och har mängder av både glutenfria och ekologiska produkter. Den ligger i centrala Taupo, inte långt från alla klädbutiker. Vi gick tillbaka till vandrarhemmet och chillade, och på kvällen blev det spontan utgång med våra rumskompisar. Vi satt på Element Bar och pratade, sedan spelade vi biljard på en irländsk pub.
I måndags fyllde Emma 20 år, så jag väckte henne (eller ja, sa åt henne att låtsassova så att jag kunde få sjunga) med min härliga stämma när jag sjöng "Ja må hon leva" och gav henne presenter. Sedan åt vi frukost och hade en chill dag, då vi var aningen trötta efter gårdagen. Sedan tog vi en promenad och satte oss på ett supermysigt fik och njöt av sockerkickarna från alla fantastiska sötsaker vi tryckte i oss. Lite senare på kvällen åt vi kinamat och lät även Simon följa med, då han hade köpt tårta till Emma. 
Tisdagen var vår sista dag i Taupo och den var helt fantastiskt mysig! Solen och vädret visade sig från sin bästa sida och vårvärmen låg i luften! Solen väckte liv i oss frusna själar, vi köpte chailatte och satte oss på en bänk vid lake Taupo (som är den största sjön i Nya Zeeland) och läste våra böcker. Länge satt vi där och bara njöt. Vi vandrade vidare och köpte med oss lite mat som vi åt i parken bredvid vårt vandrarhem. På kvällen gick vi ner till baren och drack lite goda drinkar (goda var väl att överdriva, men är det två drinkar för $8 så får man passa på), sedan gick vi och la oss och taggade upp för ännu en lång bussresa!
Dagen idag har rullat på och det är redan kväll här. Vi chillar runt i våra mjukisbyxor och ska snart laga mat. Skön onsdagskväll med andra ord. Imorgon väntar tvättdag och en massa småfix, sedan åker vi till Australien på fredagsmorgonen!

Jag ångrar inte en sekund av tiden vi tillbringat här. Aldrig i mina vildaste drömmar hade jag trott att jag skulle få uppleva ett sådant underbart land som Nya Zeeland och jag är så lycklig över att vi åkte hit. Landet är det vackraste man kan tänka sig, och dess underbara natur slutar aldrig att förvåna. Vi har träffat så mycket fantastiska människor här och haft så sjukt roligt. Att åka runt i landet med Kiwi Experience var det bästa vi kunnat göra och jag rekommenderar dem starkt för er som tänkt åka hit. Resan hit har varit helt otrolig och kunde jag spola tillbaka tiden så skulle jag göra resan hit om och om igen. Jag kommer sakna vår Kiwi Experience-familj och allt vad det innebär. På fredag är det som sagt dags för mig och Emma att förflytta oss till nästa destination, vilket är Cairns i Australien. Vi är otroligt taggade, även om tiden går lite för fort. Att vi redan varit borta i snart 2 månader är galet. Men mycket har vi hunnit uppleva under den tiden! Jag är så otroligt lycklig över att vara levande (tack mamma & pappa för att ni hade en trevlig novemberkväll år 1992) och för att jag får uppleva allt det vi upplever. Jag är också glad att jag har en kompis som Emma, den bästa resekompisen man kan tänka sig, och den andra halvan av Team Sweden (namnet vi får av alla vi träffar). Tack Nya Zeeland för en helt underbar tid!

Även om man har det hur underbart som helst och verkligen lever livet, så lär man sig att uppskatta värdet av de små ljusglimtarna i vardagen därhemma: en mammakram, ett pep talk med pappa, filmkvällar med sin syster, pojkvännens trygga famn, fikastunder med mormor och galna dagar/kvällar med sina vänner. Jag längtar efter er, men tids nog så är jag hemma igen. Jag hoppas dock att tiden inte går alltför fort tills dess :)

Även ett stort grattis till min lillasyster som  fyller 17 år idag! Önskar jag kunde vara hos dig och ge dig en stor grattiskram! Nästa år fyller du 18, och då ska du få en födelsedag du sent kommer glömma, det lovar jag dig!

Lite bilder från de senaste dagarna i Nya Zeeland:
                         

Ovido - Quiz & Flashcards