Alla inlägg den 27 oktober 2013

Av Emilia - 27 oktober 2013 14:14

Återigen dags för en uppdatering!
De senaste dagarna har passerat fort, kanske för att dagarna har varit fullspäckade! Jobbet som nattmanager flyter på bra! Jag börjar jobba klockan 20 varje kväll och är färdig vid 00. Däremellan städar jag kök, kollar så att allt är rent och snyggt, tvättar och ser till att det är lugnt och tyst på vandrarhemmet. Känner mig aningen tråkig som får gå runt och säga till vuxna människor att det måste vara tyst efter 22, men ändå rätt bra att få bestämma lite (skämt åsido, eller ja, lite iallafall). Efter det släcker och stänger jag överallt, sedan kan jag äntligen sova. Under nätterna har jag jouren ifall något skulle hända, om någon skulle behöva checka in under natten eller ifall någon har glömt dörrkoden. Sedan får jag sova några timmar, om inte det är allt för många fyllon som lyckats spärra systemet när de tryckt in fel dörrkod för många gånger, innan det är dags att öppna vandrarhemmet vid klockan 06 igen. Sömnbristen är påtaglig, men vad gör det när man kan sova på stranden på eftermiddagarna.
I onsdags och torsdags hade jag och Emma fullt upp med att dela ut våra cv:n till alla möjliga barer, restauranger och caféer. På torsdagen gick vi längs strandpromenaden och njöt av det underbara vädret. Längs promenaden fanns en jättemysig restaurang som heter C-bar, där jag bestämde mig för att lämna mitt cv, och tur var väl det! En minut efter att jag lämnat mitt cv ringde de upp mig och frågade om jag var intresserad av en jobbintervju kommande dag, vilket jag självklart var! Intervjun gick bra och jag fick förfrågan om att provjobba dagen efter (igår). Allt gick som smort, förutom det faktum att jag tappade ett stort glas med apelsinjuice i en mans knä. Ville sjunka genom jorden och aldrig mer återvända, men mannen tog det förvånansvärt bra, som tur var. Efter 2 timmars jobb berättade platschefen att jag var anställd (ja, trots juiceincidenten). Gårdagen var kort och gott mycket bra. Idag jobbade jag mitt andra jobbpass vilket också gick bra, även om jag har väldigt mycket att lära mig. En mycket bra erfarenhet dock och det är alltid skönt att veta att pengar kommer rulla in på kontot inom kort. Efter jobbet gick jag och Emma och la oss på stranden och sov några timmar, man får utnyttja sin lediga tid väl och kombinera sina favoritsysslor (sola och sova). 
Emma har också haft tur jobbmässigt. På tisdag börjar hon sitt första pass som cykeltaxi i Townsville! Betalt träningspass, vad mer kan man begära? Vi kommer att stanna i Townsville tills mitten på december, för att sedan åka vidare till Airlie Beach och Whitsundays. Tills dess är det jobb som gäller! För övrigt är Townsville jättemysigt och perfekt för oss som behöver ta en liten paus från det ”typiska” backpackerlivet.

       


Ovido - Quiz & Flashcards