Direktlänk till inlägg 12 september 2013

River Valley, sydön, vinprovning och fallskärmsbilder!

Av Emilia - 12 september 2013 10:57

Återigen en uppdatering! Äntligen har jag lyckats få tag på wifi! Just nu befinner vi oss i Westport på södra ön, en väldigt mysig stad. Dessutom bor vi på världens mysigaste vandrarhem. Vi har precis lagat mat och nu sitter vi ett gäng i tv-rummet (som har öppen spis) och kollar på Bridget Jones. Kanonfin torsdagskväll med andra ord.
I måndags lämnade vi Taupo och åkte vidare söderut. På väg till River Valley stannade vi en Tongariro Nationalpark för att laga vår egen lunch. Vi hade köpt med oss musslor, ägg, kyckling och banan med choklad till efterrätt. I denna nationalpark fanns det geotermisk aktivitet som uppstod då jordplattorna var extra tunna just under denna park. Detta gjorde att vattenhålen i nationalparken var kokande, och vi kunde på grund av detta tillaga maten väldigt enkelt och naturligt. Maten smakade väldigt bra, och vi var glada och goa i magen och kunde fortsätta vår långa bussresa mot River Valley. River Valley är ett litet ställe mitt i ingenstans. Här har de landets bästa rafting, och det är därför ett stopp på vår resa (även om det var väldigt få som anmälde sig till raftingen). Eftersom att detta är lokaliserat mitt i ingenstans fanns därför ingen täckning överhuvudtaget. Vi sov alla i ett och samma rum; det var som en stor våningsäng med en överslaf och en underslaf, där vi alla sov. På grund av detta kallas rummet för "The Orgie Room". Jag, Emma, Sergio och Linh gav oss iväg på en 7 km lång löprunda och njöt av den underbara naturen. Dessa backar, kullar och dalar är helt fantastiska och allt är så grönt och vackert. Kullarna kryllade av tusentals får, luften var otroligt frisk och vi njöt av löprundan och var bara allmänt lyckliga över att vi lever och får möjligheten att se allt detta fantastiska.
Kvällen var trevlig och vi lekte mycket olika lekar, skrattade och lärde känna varandra ännu bättre. Morgon efter gav sig en del iväg på rafting, medan vi andra gick på den knasigaste/farligaste upptäcksfärden någonsin. Vi gav oss iväg off trek och klättrade bland stora stenar nära floden, kravlade oss ner för snorhala backar med ett långt rep som enda hjälp och gick genom täta skogar med massa döda träd. Vi såg ett fantastiskt vattenfall, och utsikten var helt klart värd denna nära döden-upplevelse. Vi lämnade River Valley och åkte vidare mot Wellington, som också är Nya Zeelands huvudstad.
Vi anlände ganska sent och vädret var helt galet. Det blåste något fruktansvärt och vi frös som tusingen (ja, Jakob, man kan säga så). Vi checkade in, köpte våra båtbiljetter för kommande dag och sedan gick vi ut och åt. Vi var ett gäng som gick och åt mongolisk buffé och firade en av våra resekompisar som fyllde år. Maten var god och vi hade en trevlig kväll. Nästa morgon var vädret fortfarande riktigt dåligt och båtresan över till Sydön blev framflyttad då det blåste så. Vi kom iväg tillslut och hade en 3 timmars gungig båttur framför oss. Väl i land mötte vi upp nya passagerare och vår grupp blev dubbelt så stor. Med en massa nya människor fortsatte vi mot Kaiteriteri där vi skulle spendera natten.
På vägen dit stannade vi för vinprovning av en massa olika kända nyazeeländska viner (mamma, du hade gillat detta ställe!) På kvällen var vi ett litet gäng som kollade på "The girl with the dragon tattoo" (den amerikanska versionen) sedan slocknade vi alla direkt. Idag vaknade vi ganska tidigt, några av oss gick på en promenad längs havet och klättrade på klippor. Vi lämnade Kaiteriteri runt 12-tiden och fortsatte vår resa söderut, vidare mot Westport. Imorgon åker vi vidare till Lake Mahinapua för att sova en natt, sedan vidare mot Franz Josef.
Nedanför kommer bilder från denna veckan och även några bilder från fallskärmshoppningen! Ha en fin dag alla goa människor därhemma (jag längtar efter er!)

                               

 
 
Ingen bild

mamma

13 september 2013 21:54

Jag säger det igen, vilken fantastisk resa ni gör!!! Otroligt imponerad av era fallskärmshopp!
Längtar efter dig också!! 😘

Massor av kramar!

Emilia

14 september 2013 10:20

Det är helt underbart! Fast längtar efter er såklart!!!

 
natalia

natalia

14 september 2013 10:42

Hej! Du har en jättefin blogg och jag undrar om du vill kommentera i min med så kan vi kommentera varandras och på så sätt kommer både din och min blogg växa! :)
Vi kan även följa varandra på bloglovin? (appen)
För att följa mig där sök på nattis98!
Kommentera om du vill att jag också ska följa dig!
Massa kramar till dig och ha en super trevlig helg!! :)

http://nattis98.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards