Alla inlägg den 19 september 2013

Av Emilia - 19 september 2013 12:43

Dags att blogga igen innan jag glömmer bort allt jag gjort de senaste dagarna!
Vår andra dag i Franz Josef tog jag och Emma sovmorgon, då de andra gav sig iväg på vandring på glaciärerna. Vi gav oss iväg på en promenad och såg de fantastiska glaciärerna på avstånd. Kan inte ens förklara med ord hur vackert Nya Zeeland är. På eftermiddagen gav vi oss iväg med ett gäng och spelade paintball, och vi hade sjukt roligt (även om Emmsen stukade foten). Banan var uppbyggd i den täta skogen, så det var verkligen en kanonbra bana. På kvällen hade de tävlingar i baren/resturangen. Jag var med i "hela havet stormar" (leken som alltid var höjdpunkten på alla barnkalas) och var den tredje kvar av 20. Tabbade mig tyvärr och åkte ut (vilket sög då första priset var en gratis Canyon Swing). Vi hade iallafall en trevlig kväll!
Dagen efter gick vi upp tidigt och hoppades också på att få komma iväg tidigt. Dock hade det varit jordbävning och de enda vägarna söderut hade varit avstängda pga stenras. Vi fick tyvärr vänta tills middagstid innan vi fick klartecken om vi kunde åka den vanliga vägen (30 mil) eller den superlånga omvägen (90 mil). Ni kan ju gissa vad det blev? Japp, 90 mil och 12 timmar i buss. Vi fördrev tiden med musik, sömn och snacks. Vi hade dock en magisk utsikt hela bussturen, då vi åkte genom bergskedjor täckta av snö. Jag, Linh, Robbert och Sergio spelade monopol på iPad och insåg att detta var ett sjukt bra tidsfördriv. De sista 6 timmarna flög förbi! Vi kom fram till Wanaka sent och gick direkt och la oss.
Dagen efter tog vi en härlig promenad ner till Lake Wanaka, och funderade över om man borde stanna mer än en natt på detta otroligt vackra ställe! Vi åkte dock vidare på eftermiddagen mot ett avNya Zeelands bästa turistmål, Queenstown. Först var vi dock på Puzzle World utanför Wanaka där vi gick genom illusionsrum och lurades av synvillor. Häftigt ställe, och hjärnan kommer till användning. Vi gick också igenom en jättelabyrint där målet var att komma upp i olika torn (mission impossible). Efter detta hade vi en trevlig bussresa till Queenstown!
På kvällen gick vi alla ut och åt tillsammans och vårt pub crawl startade! Vi gick till en massa olika barer och hade en mycket trevlig första kväll i Queenstown (som förövrigt är underbart vackert)! På vägen till vandrarhemmet stannade vi till vid Fergburger, som är världskänt. Jag förstår nu varför. Hamburgarna är de godate jag ätit och hade jag kunnat hade jag köpt en varje dag, då det finns så många olika sorters burgare. Suger dock lite att det kostar $3 extra för en glutenfri sådan. Dock värt det. Vi bor för övrigt på Base Queenstown och har en helt underbar utsikt över staden och bergkedjorna!
Igår var det dags för ännu en megaadrenalinkick! Dagen erbjöd bungyjump från 134 meters höjd rakt ner i en ravin! Detta var bra mycket läskigare än fallskärmshoppning! Hela vägen till The AJ Hackett Nevis Nungy var jag supernervös. När man sedan fick se plattformen som var monterad i luften mellan två berg och som endast hängde i vajrar så blev det ännu värre. Vi tog linbana ut till plattformen och Emma fick vara mitt mentala stöd och peppa mig! Vi var alla nervösa mycket nervösa och bad tysta böner. En efter en hoppade vi, och när man väl stod framme vid avsatsen fanns det inte mycket tid till att tveka! På min bungyjump-video (som förövrigt finns på facebook) ser jag dock oroväckande lugn och självsäker ut. Så var icke fallet! Jisses, det finns inget som slår känslan av att kasta sig rakt ut för ett stup då man är helt viktlös. Det var den sjukaste adrenalinkick jag någonsin varit med om! Ni som får möjligheten, TESTA! (förlåt mamma!) Det var det absolut värsta, men samtidigt det bästa, jag någonsin gjort. Efter mitt hopp var det dags för Emma att ge sig på "the world's biggest swing", The Nevis Swing. Man gungar sig 300 meter rakt ut över en stor ravin i hög hastighet! Emma valde även att göra sitt swing upp-och-ner, bak-och-fram-vänd. Såg otroligt häftigt ut! Så nu kan vi officiellt kalla oss "jumper" och "swinger" (komiskt nog). Efter detta firade vi med ännu en fergburger. På kvällen var vi utmattade och hade bestämt oss för att ta det lugnt men ändå ge oss ut och umgås med alla andra ut. "Lugnt" hände inte. Fria drinkar och shots från bartendern gjorde att kvällen kom igång ordentligt. Av någon anledning fortsätter jag hamna i konstiga tävlingar och denna gången var det dans på bardisken som gällde. Jag lyckades iallafall kamma hem första pris och vann en resa till Milford Sound (ett av världens 8 underverk), gondoltur till en utsiktsplats över bergen/staden och 3 luge rides (googla det)! Så idag har jag hämtat ut mitt pris och Emma har köpt sin biljett till Milford Sound, så imorgon blir det en heldag där! Jag är så taggad! För er som inte vet vad Milford Sound är, googla det! (Google äger)
Idag har varit en väldigt seg och slapp dag, men vi har iallafall tvättat alla våra kläder (jag älskar tvättmaskiner!).
Här kommer bilder från de senaste dagarnas äventyr:

                           

Ovido - Quiz & Flashcards