Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Galen update: egengjord jacuzzi, lysmaskar, Hobbiton och fallskärmshoppning!

Av Emilia - 8 september 2013 08:08

Vilka härliga, fantastiska, äventyrliga, otroligt fina dagar. Detta landet är helt underbart, och har så mycket att erbjuda oss äventyrslystna backpackers. Ångrar inte en sekund att jag åkte hit, bland de bästa valen jag någonsin gjort. De senaste dagarna har varit fullspäckade med olika aktiviteter.
I onsdags lämnade vi Auckland för andra gången, och styrde då bussen mot Hot Water Beach och Cathedral Cove. Vi fick ny busschaufför, Vaughn, och nya resekompisar. Alla är supertrevliga och öppna och alla kommer väldigt bra överens. Efter många timmars bussåkande kom vi fram till Hot Water Beach. Det är en lång strand vid havet där man kan bygga sin egen "jacuzzi", mitt på stranden. Ja, det är alltså så enkelt som det låter. Man gräver sin egen pool, som snabbt fylls av varmvatten som kommer från varmvattenkällor i underjorden. Supersvårt att förklara, men hur häftigt som helst! Vi åkte vidare till vandrarhemmet och checkade in. Sedan åkte vi till Cathedral Cove, en väldigt vacker strand, med häftiga klippor och grottor. Här spelades även scener från Narnia-filmerna in. På kvällen lagade vi mat tillsammans, pasta och köttfärsås, helt otroligt gott med hemlagad mat. Vi spelade spel, chillade och lärde känna varandra. På natten (mellan tidvatten) var vi ett gäng som gick ner till Hot Water Beach igen för att gräva våra egna pooler. Dock blev det sådär bra, antingen var det alldelses för varmt (60 grader) eller för kallt. På vägen tillbaka såg vi även lysmaskar (fun fact). Sedan var det dags att sova, då vi skulle upp tidigt dagen efter.
På torsdagen bar det av mot Waitomo. Längs vägen stannade vid vid Karangahake, som är en gammal guldgruva. Vi gick i gruvorna, över rangliga broar och längs gamla järnvägsspår. Häftig och intressant plats, vilket blev en spännande start på dagen. Väl framme i Waitomo checkade vi in, sedan gick jag och Emma till The Glowworm Caves. Coolt ställe med naturliga grottor som skapats av undervattensfloder. Långt ner under jorden åkte vi genom mörka grottor som var upplysta av tusentals lysmaskar. Magiskt. På kvällen hade vi tacoskväll, vilket jag längtat efter sjukt mycket!
Fredagen blev en av de bästa dagarna hittilis på denna resan. Vi åkte vidare mot Rotorua, en jättefin stad som tyvärr luktar lite illa på grund av gejsrarna som finns där, vilket också är ett av Nya Zeelands populäraste turistmål. Sedan väntade en häftig dag i Hobbiton (utanför Matamata), också känt som Fylke. Stället där Sagan om Ringen-triologin och The Hobbit är inspelat. Hobbiton är ett av de mysigaste ställen jag sett. Allt är precis som det ser ut i filmen, alla hobbitholes, alla mysiga trädgårdar, dammarna, partyträdet (som också är skälet till varför Peter Jackson valde just denna plats som inspelningsplats). Jag och Emma hoppade över staketen (vilket var förbjudet) för att kunna sitta på trappan till Bagend (Frodos och Bilbos hus). Vi avslutade vår guidade tur i Hobbiton med att dricka cider på "The Green Dragon". Denna dagen fick ett härligt slut då vi alla åkte till en maorisk by, vilket tillhör de nyazeeländska urinvånarna. De visade olika lekar som vi deltog i, olika sätt de tränar/tränade styrka på, deras olika hus, osv. Vi åt även middagsbuffé, maten var supergod. Det mesta bestod av olika sorters kött, grönsaker och potatis tillagad på olika vis, så det mesta var glutenfritt. De hade även en jättegod efterrättsbuffé som var väldigt tilltalande. Efter detta var vi alla så mätta att vi knappt kunde gå. Ändå blev det härlig allsång på bussen tillbaka till vandrarhemmet.
Igår (lördag) var det dags för avfärd mot Taupo. På vägen dit tog vi en promenad i Redwood Forest, fin skog med många (röda) träd. Vi hade anmält oss till fallskärmshoppning, men var inte säkra på om det skulle bli av, på grund av att det var ganska molning ute. Vi kom fram till Taupo och det klarnade upp. Vår busschauffören sa till oss att fallskärmshoppningen skulle bli av, och att de skulle hämta oss inom 10 minuter. Helt plötsligt steg spänningen och vi som anmält oss började bli nervösa, då vi trodde att fallskärmshoppningen skulle bli inställt. Vi blev hämtade av "Skydive Taupo" och körda till fältet där planen lyfte från. Allt hände sedan väldigt snabbt. Vi valde vilket slags "filmpaket" vi ville ha, då de filmade vårt hopp/tog kort/la till musik, så det blev en personlig touch på filmen. Jag hade intervjuer i min, och hela filmen är ganska pinsam, men väldigt rolig. Jag ser åtminstone glad och lycklig ut! Det är en helt galen känsla att hoppa ut från ett flygplan och falla fritt i 45 sekunder innan fallskärmen fälls ut. Vi hoppade från en höjd på 4000 meter, vilket är vääääldigt högt. Utsikten var däremot helt otrolig. En sådan sjuk adrenalinkick har jag nog aldrig tidigare upplevt! Vi fick åka limo tillbaka till vandrarhemmet, och vi var alla väldigt nöjda med oss själva.
På kvällen åt jag och Emma kebab på ett mysigt ställe nära vandrarhemmet. Efteråt gick vi och alla andra i vår grupp till en närliggande backpacker-bar, och köpte billiga drinkar. Det var en helgalen tävling för backpackers den kvällen och vi var ett lag på 5 tjejer som bestämde oss för att vinna alltihop. Uppdragen var helt galna; vi klättrade ombord på ett gigantiskt flygplan utanför McDonald's (ja, OVANPÅ flygplanet, så olagligt det bara kan bli), plankade på olika slags föremål, gjorde "The Harlem Shake" på en stängd minigolfbana, hoppade i vattnet, shotade, klunkade öl, ja en massa helgalna grejer helt enkelt. Men visst vann vi! Efter det väntade en rolig utekväll med mycket skratt. Det var även en wet t-shirt competetion som pågick där priset var $100. Tjejerna i denna tävling var helt galna och blottade mer än man bör göra inför publik.
Idag har vi lagat god frukost, jag och Emma börjar bli experter på engelsk frukost, blir bara godare och godare för varje gång. Efter frukosten åkte vi till "Action World", en slags lekvärld för vuxna, där man kunde hoppa trampolin, hoppa i hoppborgar, hoppa från trapetser. Det var roligt, men hade säkerligen varit ännu bättre om det inte ösregnat.
Nu väntar vi på mat, då några i vår grupp har tagit på sig rollen att vara kockar för kvällen. Blir spännande och (förhoppningsvis) gott!
Nu kommer bildbomb från dessa dagar! NJUT!

                                   

 
 
Ingen bild

Anna-Carin

8 september 2013 21:42

Hej Emilia!
Vad fantastiskt mycket roligt du upplever! Ser ljuvligt ut. Barnen blev så glada för kortet, tack så jättemycket för att du tänker på dem. Miranda har varit hos frisören och klippt page, jättefint. Många kramar Anna-Carin m fam

Emilia

10 september 2013 05:27

Hej fina familjen Grönlund! Vad roligt att ni fick kortet! Kan tänka mig att hon passade jättebra i page :) Hoppas allt är bra med er! Krama era goa ungar från mig!
Många kramar till er!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards