Direktlänk till inlägg 3 september 2013

Dagar med fantastisk natur, pungråttor och goda hamburgare!

Av Emilia - 3 september 2013 13:06

Dags för uppdatering från detta fantastiska land!
I söndags gjorde vi inte speciellt mycket, vi var trötta och vi hade utforskat Auckland rätt rejält dagen innan. Vi åt sen frukost som vi lagade själva, gick till rummet och slappade. Kollade på film och vi fick nya rumskompisar som vi snackade med. På kvällen gav vi oss ut och chillade, drack gott och spelade biljard med amerikanarna som vi delade rum med. Trevlig sista kväll i Auckland, och dagen efter var vi sjukt taggade att åka vidare, även om vi var två zombies.
Igår lämnade vi Auckland för natten och gav oss vidare mot Pahia och Bay of Island. Vägen dit var rolig och vår busschaufför var kanon! Vi stannade vid ett café längs vägen, Sheepworld, där vi drack varm choklad och kaffe för att väcka våra frusna kroppar. Efter vår frukostfika hade chauffören en liten överraskning. På baksidan av cafét fanns det en liten fårfarm, och vi fick mata och gosa med nyfödda lamm! De hade även coola rosa får (reklamgrej). Så himla bra start på dagen, och efter det insåg vi att vi verkligen är i Nya Zeeland! Det är exakt så som man förväntat sig - grönt och blått i alla dess nyanser, massa olika berg och dalar, mysiga byar och en helt fantastisk natur. Det är precis så som man väntat sig, fast 1000 gånger vackrare!
Vi kom fram till Pahia runt middagstid och checkade in på vårt hostel. Vi köpte biljetter till färjan som skulle tog oss ut till Bay of Islands där vi skulle se vackra öar och delfiner. Minsann såg vi vackra öar och delfiner, och allt hade varit helt perfekt om det inte ösregnat och stormat. Så båtturen blev lite av en besvikelse. Dessutom var jag och Emma supertrötta, så vi sov hela vägen tillbaka från Hole in the Rock (ja, som det låter, ett stort hål i en klippa). Hur vi lyckades somna är ett mysterium, eftersom vågorna var väldigt höga ute på havet.
Vi kom tillbaka till vandrarhemmet, gjorde oss i ordning och gick ner för att äta från grillat, vilket ingick i boendepristet. Sedan gick vi till stadens bibliotek för att sitta utanför (det var sent på kvällen och biblioteket var stängt) för sno gratis wifi. Sedan gick vi och la oss.
Idag vaknade vi tidigt, checkade ut och begav oss mot supermarket för att köpa frukost. Vi tog med frukosten och satte oss vid ett litet bord precis vid stranden och njöt av den fantastiska utsikten. Igen, Nya Zeeland är verkligen ett grymt fint land! Hur häftigt som helst, känns som man är på en filminspelningsplats. Vi bestämde oss för att gå upp till en fin utsiktsplats i Paihia, och började vandra uppför vandringsleden. Väl däruppe träffade vi en man (som bor i Paihia) i 40-årsåldern och en tysk tjej i vår ålder. De hade träffats längs vandringsleden och vi började småprata med dem. När vi hade sett Paihia från ovan och tänkt börja vandra neråt igen, frågade mannen om vi ville hänga med honom och ta en väg som gick genom skogen tillbaka. Det visade sig att han var en del av organisationen "Bay Bush Action" som hjälpte till att skydda stadens fantastiska natur från "skadedjur" så som pungråttor, råttor och vesslor. Vi hängde på och han satte i nytt bete i alla djurfällor som skulle fånga in dessa skadedjur. Fällrorna i sig tog död på djuren, men de var "djurvänliga" (hur komiskt?) och djuren dog på en sekund i dessa fällor. Så idag har vi klappat en död pungråtta, sett ett antal döda råttor och gjort lite volontärarbete för att rädda den nyazeeländska naturen. Älskar hur våra spontana möten med människor leder till spännande uppleveleser. Efter det var vi redo för att åka tillbaka till Auckland. Ikväll har vi ätit hamburgare (fanns glutenfria sådana!) på "The Velvet Burger" som ligger intill vårt vandrarhem. Vi stannar i Auckland över natten, och imorgon åker vi vidare söderut för att se resten av detta underbart vackra land. Cathedral Cove och Hot Water Beach är först ut!

                         

 
 
Ingen bild

Jakob

3 september 2013 21:38

Älskling är inte lite avundsjuk på Er resa!!;)
Och detta är världens bästa blogg! Så sjukt intressant och allt är så bra skrivit! Du är en stjärna!! Min stjärna!!❤

Emilia

5 september 2013 04:09

Vi får göra en liknande resa i framtiden! Önskar att du var här och kunde uppleva allt som jag upplever! Dock ska du snart till Singapore och Australien, så du har en hel del att se fram emot! :) tack hjärtat, du är för bra du!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards