Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

Party med Jönköpingsbor, kackerlacksrace, jobbletande och svensk mat på IKEA!

Av Emilia - 28 januari 2014 08:42

Det börjar gå mot slutet av januari och ytterligare en vecka har passerat här på andra sidan jorden.
Mycket har vi hunnit med den senaste veckan, allt från att träffa vänner hemifrån till att se tusentals människor go crazy på ett kackerlacksrace.
I tisdagskväll mötte vi upp Saga, Sally och Josefine för att dricka öl och umgås. Väldigt trevligt med tanke på att jag inte träffat Saga sedan min 20-årsfest i början av augusti. Länge satt vi och snackade om våra senaste resor och bestämde dessutom att vi skulle ses senare i veckan.
Onsdagen bestod av shopping inför mitt provjobb som skulle ske dagen efter, vi hann även skypa med min familj vilket var väl behövligt. På kvällen lagade vi god mat och hade filmmys medan regnet öste ner ute.
På torsdagsmorgonen var det dags att checka ut från Aussie Way Hostel och istället bar vi våra tunga väskor bort till Chill Backpackers, vilket låg lite mer centralt. Vi delade rum med två trevliga, dock inte så talförda, fransmän. Dagen blev väldigt lugn, vi kollade film och sedan var det dags för mig att gå till The Point Bistro för en 2 timmars job trial. När jag steg utanför vandrarhemmet pissade regnet ner och med snabba ben sprang jag över bron till Southbank, området där restaurangen låg. Dyngsur och dan bytte jag om till jobbkläder, sedan väntade 2 timmar av beställningstaganden och servering av mat och dryck (besked om jobbet kommer för övrigt denna veckan). Efter provjobbandet väntade mat och film i vandrarhemmets mysiga filmrum.
I fredags tog jag och Jakob tag i våra liv och gav oss ut på en lång, härlig löprunda runt i Brisbane. Efter det blev det en relativt slapp dag, då det vankades bio på kvällen. Vi valde att se "Wolf of Wall Street" (med Leonardo DiCaprio i huvudrollen), vilket inte blev någon besvikelse! En av de bästa filmerna jag sett på länge, rekommenderas verkligen! Att gå på bio här i Australien är lite mer lyx jämfört med hemma då man gärna får köpa ett glas vin/en öl och ta med sig in på bion. Dessutom är biosofforna to die for.
I lördags hade vi en trevlig utekväll med Saga och de andra tjejerna. Vi hamnade på ett uteställe där en galen kines stod för underhållningen då han gick in i trans och dansade som om det var hans sista dag på jorden. En mycket trevlig kväll, trots letande efter min telefon, körkort och bankkort som jag tappade på dansgolvet, men turligt nog hade någon vänlig själ lämnat in alltihop till vakterna. 
Söndagen var en stor dag här i Australien, nämligen nationaldagen. "Aussie Day" betyder fest, vilket märktes tydligt då hälften av alla människor hade tröjor med australienska flaggan på eller så hade de flaggan målad på sina kinder. Vi bytte till ett 10-bäddsrum, sedan vi åkte tillsammans med två andra svenskar som vi lärt känna till Kangaroo Point där en mycket spännande upplevelse väntade, nämligen kackerlacksrace. Tusentals människor samlades här vid Story Bridge Hotel för olika tävlingar, öldrickande och för detta spektakulära race. Man kunde antingen ta med sig sin egen kackerlacka eller "hyra" en på plats. Sedan släpptes alla kackerlackor ut i omgångar på en stor matta. Första kackerlackan över linjen gjorde att ägaren fick både medalj och en kylväska full med öl. De kackorlackor som redan var döda innan start kastades ut på publiken till allas fasa. Det enda vettiga med denna tradition är att pengarna som satsas, och de pengar som folk köper kackorlackorna för, går till välgörenhet. En mycket spännande upplevelse där namn på tidigare års vinnare var "Cocky Balboa", "Cockroach Dundee", "Usama Bin Liner" och andra lustiga påhitt. På kvällen väntade förfest och utgång, men slitna från föregående kväll så förfestade vi länge, kollade på alla raketer, sedan däckade vi till "Crocodile Dundee" i filmrummet.
Igår var vi tillsammans med några sköna svenskar från vårt rum på IKEA. Där åt vi svensk mat för första gången på en mycket lång tid, sedan köpte vi svenskt lösgodis. Hallelujah, vilken lycka! På kvällen åt vi godis tills vi mådde illa, sedan skypade jag med min fina syster. 
Idag har jag varit på jobbmöte på vandrarhemmet för att utöka jobbmöjligheterna, sedan dess har vi suttit på statsbiblioteket och sökt jobb och slösurfat. Ikväll väntar tacos och film, kanonbra slut på en slö dag!
Hoppas att allt är bra med er därhemma!
                   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards