Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Emilia - 21 januari 2014 08:50

Dagarna går fort och mycket har hänt sedan jag senast bloggade.
Som ni vet flög jag och Emma ner till Melbourne tillsammans med Jakob och Jonatan. Emma och Jonatan flög ner en dag tidigare än mig och Jakob och befann sig redan på hostlet "Pint on Punt" när vi kom till Melbourne sent på fredagkvällen. Jag var nedstämd på grund av att jag behövt säga hejdå till min familj ännu en gång och sov inte vidare gott den första natten. Lördagen började kaosartat för mig och Emma, då hon fick ett sms av vår pedicab-chef att det inte såg ljust ut på jobbfronten. Detta blev en chock för oss då jobbet i Melbourne varit planerat i månader och det hade varit skälet till att vi flugit hela vägen ner till Melbourne. Vi pratade med chefen som då förklarade att han ringt för att dubbelkolla så att allt stämmer inför cyklandet, men då fått veta att det fattades ett handelstillstånd, vilket kunde leda till tunga böter ifall vi valde att jobba och ta betalt av kunder. Inte chefens fel, men otroligt slarvigt då man borde dubbelkolla långt i förväg när man lägger ner så mycket tid, pengar och arbete för att få ihop det. Dessutom hade alla vi pedicab:are flugit ner till Melbourne just för att jobba. Chefen tyckte att vi skulle testa på ändå, nu när vi alla ändå var här. Jag och Emma valde att testa att jobba en dag, men insåg snart att det skulle inte vara värt det. Det blev dessutom varmare och varmare under dagarna, knappt möjligt att vara utomhus. 
I Melbourne var det uppemot 45 grader varmt på dagarna vilket gjorde det outhärdligt för oss att sova i vårt rum då vi varken hade AC eller fläkt. Vi bestämde oss för att ändå stanna kvar i Melbourne några dagar och utforska staden. Det blev mycket strand- och barhäng under de varmaste dagarna då detta var de enda ställen där man kunde svalka sig. Jonatan lämnade oss på torsdagen för att flyga hem till Sverige. Jag, Emma och Jakob bestämde oss för att stanna tills på måndag för att se mer av Melbourne då värmeböljan lagt sig. 
Torsdagen och fredagen bestod av strandhäng och god mat, vi bytte även hostel och hamnade i ett 8-bädds rum med väldigt obehagliga sängar. På lördagen tog vi en turistdag och utforskade staden, hamnen och den botaniska trädgården i Melbourne.
På söndagen åkte jag och Jakob på en dagsutflykt längs med Great Ocean Road, vilket är en av de vackraste vägarna man kan åka längs med. Vi stannade vid olika utsiktsplatser, såg de tolv apostlarna, koalor i det vilda och mycket annat vackert. Vi hade en fin dag och det blev många vackra kort.
På måndagen tog vi oss till flygplatsen för att flyga vidare mot nya äventyr, tyvärr inte samma. Sedan länge har det varit bestämt att jag och Emma ska dela på oss några månader, då vi velat se/göra olika saker den sista tiden i Australien. Därför flög nu Emma till Maroochydore där hon ska göra missionsarbete med en kristen organisation vid namn YWAM, medan jag flög tillbaka till Brisbane för att söka jobblyckan. Egentligen var det tänkt att jag skulle åka längs australienska sydkusten först, men eftersom jobbet i Melbourne gick åt skogen fick vi därför tänka om. 
Att tillbringa varje dag med Emma har varit fantastiskt och vi har lärt oss så otroligt mycket om oss själva, varandra och världen. Ibland har vi velat slå ihjäl varandra men oftast har vi varit de bästa vännerna. Emma, jag kommer längta så mycket efter dig, jag är så glad för att du är du och för att jag gör denna resan med dig.
I april kommer vi att mötas upp igen för att avsluta denna fantastiska resa tillsammans, då vi flyger vidare till Malaysia och Singapore.
Just nu befinner sig jag och Jakob i Brisbane. Hela dagen har jag delat ut cv:n till olika restauranger och det ser positivt ut än så länge.
Hoppas att allt är bra med er hemma i Sverige, familj & vänner, jag längtar efter er!
                         

Ovido - Quiz & Flashcards