Direktlänk till inlägg 12 november 2013

Besteg Castle Hill, invaderas av tyska turister och shoppar loss på grönsaksmarknaden!

Av Emilia - 12 november 2013 09:16

Ännu en vecka har passerat i detta mycket varma land. Här, i norra tropiska Queensland börjar regnsäsongen inom en snar framtid, vilket gör att luften ligger tung och klimatet är väldigt fuktigt. Så det kan nog bara göra oss gott att förflytta oss söderut om en månad.
Idag har vi varit i Townsville i 3 veckor. Dagarna går så fort att man knappt hinner med, och julen närmar sig med stormsteg.
De närmsta dagarna har vi hunnit med både det ena och det andra. I fredags tog vi på oss löparskorna och besteg, tillsammans med våra tyska jobbarkompisar, Castle Hill. Däruppe väntade en fantastisk utsikt över Townsville och Magnetic Island och utsikten var helt klart värd den svettiga vandringen. Vi såg den vackra solnedgången och bara njöt av hur bra vi faktiskt har det. Denna dag fick Emma äntligen tillfället att göra popcorn, så dagen var väldigt lyckad (ja, fram till att jag började jobba och högljudda tyskar gjorde mitt kvälls-/nattskift till ett väldigt jobbigt sådan.)
I lördags jobbade jag på Cbar, vilket alltid är väldigt trevligt, även fast det är stressigt. De andra i personalen är väldigt schyssta, och man känner sig som en i gänget. Tyvärr blir det inte allt för många jobbpass i veckan, men det gör inte så mycket när man har en strand att sola (sova) på om dagarna.
I söndags gick jag med Yannik, Philip och Daiki till Flinder Street Market, en frukt- och grönsaksmarknad som hålls varje söndag på huvudgatan här i Townsville. Många olika marknadsstånd med färsk frukt och färska grönsaker, bakelser och kakor, tvålar och smycken. Allt är dessutom billigare än i mataffärerna. Så jag återvände till vandrarhemmet med flera kassar med frukt och grönt. Avslutade denna kväll med skypesamtal med pojkvännen och hans familj, sedan väntade jobb. Jag har insett att Australien troligtvis innehåller fler tyska turister än australienska invånare. Högljudda är de flesta också, vilket inte är bra för en stackars nattmanager som mig, då det gör att mina redan få timmar med sömn varje natt blir ännu färre. Jag har egentligen ingenting emot tyskar, bara de som är högljudda, och de som får för sig att blåsa håret vid 02.30 på morgonen.
Igår chillade vi på stranden och hade det allmänt härligt. Min kära mamma insåg igår att hon och pappa, 25 år tidigare, bott på samma hostel som jag nu bor och jobbar på. Det är minsann en liten värld vi lever i. 
Idag har vi varit på Wollies (Woolworths), där vi veckoshoppar varje dag. Ikväll innan jobbet skulle vi lagat stekt ris med grönsaker och kyckling, vilket har blivit vår standardrätt. Tyvärr blev vi lite väl ivriga när vi såg lappen med "sänkt pris" och insåg alldeles försent att vi hade köpt en "kycklingram", sådan slags kyckling som endast ska användas i soppor och liknande.  Riset blev hyfsat iallafall, vilket var något tröstande. Jisses, detta backpackerlivet alltså. Det gäller att njuta så länge det går!
Här kommer lite bilder från de senaste dagarna:
               

 
 
Ingen bild

Ida

12 november 2013 15:38

Veckoshopping varje dag? Nog för att ni gillar mat, men det är kanske att ta i lite? ;)

Emilia

12 november 2013 23:36

Haha, det är exakt vad vi gör, daglig veckoshopping! Alltid flera kassar med oss hem från Wollies ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards