Direktlänk till inlägg 19 december 2013

Fraser Island var kalas, vi bytte Bush Camp mot lyxhus för natten, strandhäng i Noosa och vidare mot nya äventyr!

Av Emilia - 19 december 2013 15:49

Dagarna går fort när man har roligt, tyvärr. Men roligt har vi haft den senaste veckan, livet är verkligen underbart.
I fredags startade vår tur till Fraser Island. Vi blev uppdelade i olika grupper som vi delade mat och bil med de kommande dagarna. I vår grupp hade vi fyra stycken galna, danska killar och fyra tyskar. Vi hamnade i ledarbilen till att börja med, då vi även fick lära känna vår guide, Mick, En härlig kille med mycket humor. Vi fick veta att 6 av de 10 giftigaste ormarna finns på Fraser Island, vilket kändes väldigt bra inför våra nätter i tält. Fraser Island är också världens största sandö, vilket gjorde bilkörningen mycket spännande.
Danskarna satte ganska snabbt partynivån och det blev med dessa vi hängde med större delen av resan.
Vi startade Fraser-turen med att åka på galna sandvägar till ett resort, där vi fixade i ordning vår lunch. Sedan bar det av till vårt camp, som låg på östkusten. Där var alla tält redan uppsatta, då det bott en annan grupp där kvällen innan. Efter att ha lämnat vår packning och kört i våra jeepar på stranden så åkte vi till Lake McKenzie, en väldigt vacker sjö med klarblått vatten. Efter att ha tillbringat tid där tog vi jeeparna tillbaka till vårt camp där vi alla lagade mat tillsammans och lärde känna varandra bättre. Det blev en hel del goon (ett australienskt ”vin”) för många av oss och natten blev lång och rolig. Att sova i tält utan liggunderlag blev en spännande upplevelse, speciellt för ryggen. Under natten gick även massor av dingos (vildhundar) runt bland våra tält och ylade. På morgonen fixade vi god frukost, sedan åkte vi till Eli Creek, där vattnet var väldigt rent (och kallt), och uppenbarligen väldigt bra på bakfyllor. Efter det körde vi längs med kusten hela vägen till Indian Headlands, där utsikten var jättevacker! Tyvärr fick vi inte se några hajar däruppifrån! Vi tog fina kort, sedan var det dags att åka till Champagne Pools, där havet bildar bubblor som kommer in i ”poolerna”. Efter att ha tillbringat tid där så var det min tid att köra längs stranden och över sanddynor! Väldigt rolig upplevelse! Vi fixade sedan lunch, och efter det var det dags att åka tillbaka mot campet. På vägen dit stannade vi vid ett stort skeppsvrak som spolats upp på stranden för många år sedan. Vi gjorde även ett andra stopp vid Eli Creek innan vi var tillbaka vid våra tält. Vi fixade då middag, sedan var det dags för mer goon, härlig musik och roligt sällskap. Natten blev sen, sedan var det dags för några timmars sömn i tältet.
På morgonen vaknade vi tidigt, då Mick satte på radion på högsta volym. Vi åt sedan frukost och packade ihop campet och alla tält. Sedan bar det av mot Lake Wabby, en mycket fin sjö som ligger precis vid en jättestor sanddyna. Vattnet var svalkande och vi hade några härliga timmar där.
Sedan bar det av mot ett resort för att fixa lunch och sedan var det dags att åka tillbaka till fastlandet och Rainbow Beach, tyvärr. Väl tillbaka på vandrarhemmet så tvättade jag och Emma våra kläder, sedan gick vi med våra danska vänner och köpte kebab. På kvällen var vi trötta och chillade mest, sedan var det dags att sova.
På morgonen fick jag och Emma en otrevlig överraskning när vi insåg att vissa av våra klädesplagg blivit stulna från klädstrecket över natten, även våra bikinis. Folk är verkligen idioter. Vi försökte se det positivt och insåg att vår packning i alla fall blev något lättare.
Det var sedan dags för att hoppa på ännu en Greyhoundbuss för att åka till Noosa! Efter en relativt kort resa var vi framme i Noosa, där blev vi upphämtade för att åka till Gagaju Bush Camp, där vi bokat en 3-dagars camping/kanottripp. Första intrycket var väldigt spännande. Människor bodde här permanent i hus gjorda av plåt och presenningar. Vi själva skulle sova i hängmattsliknande sängar i ett litet plåthus med myggnät som väggar. Golvet var dessutom gjort av cement. Spännande tycker kanske ni, skrämmande tycker vi, speciellt när det sprang möss på golvet. ”Vad söta de är” utropade många av de andra människorna som bodde där, jag och Emma skrek som de tjejer vi är och flög upp i sängarna. Toaletterna var däremot bra, köket var okej (även fast det fanns ormar och grodor i köksskåpen) och tv-rummet var ganska fett med en stor tv och många hundra filmer att välja mellan!
Vi sov ganska dåligt under natten och det blev inte bättre när jag vaknade upp med en mus en dryg halvmeter från mitt huvud. Jag och Emma bestämde redan på morgonen att vi skulle lämna Bush Camp senare under dagen,men vi skulle ge kanotandet en chans! Vi var 15 personer som gav oss iväg på kanotturen. Vi hade ingen guide eller karta, så allt var väldigt dåligt organiserat, besvikelsen var stor. Vi paddlade i alla fall till en sjö och sedan in på en liten flod. Vädret var ganska dåligt, dessutom blev det långtråkigt ganska snabbt. Vi hittade dock en repgunga högt upp i ett träd, så man kunde svinga sig ner i vattnet. Detta var roligt, ända tills jag gjorde ett riktigt dunderhopp och drog med mig hela repgungan ner i vattnet. Slut på det roliga, vi packade ihop våra grejer och paddlade tillbaka till campet.
Väl tillbaka så duschade vi, lagade mat och väntade sedan på att en av våra danska vänner skulle rädda oss från Gagaju Bush Camp. I utbyte mot ett flak öl så hämtade de upp oss mitt ute i ingenstans och vi fick dessutom sova i deras hus som de hyrt för ett par dagar! Huset var för bra för att vara sant med både pool och spa, lyckan var total. Äntligen fick jag sova i en riktig säng, då min rygg inte riktigt var i ett bra skick. Sov underbart bra under natten, och steg inte upp förrän sent dagen efter.
De senaste två dagarna har vi bott på hostel, först på Noosa Backpacker Resort och inatt på Nomads.
På dagarna har vi legat på stranden och kollat runt i den mysiga staden. Detta är verkligen en riktig surfarstad, med mycket sköna människor. Ikväll sa vi hejdå till våra danskar, sedan hade vi en trevlig utekväll med mycket dans. Imorgon blir det strandhäng innan vi åker vidare mot Rockhampton för att möta upp mina favoritmänniskor i hela världen.
Även en stor stjärna till min fina Emma bara för att hon är så bra.
Här kommer lite bilder från den underbara veckan som har passerat:
                                 

 
 
Ingen bild

-

24 december 2013 23:02

Hej!

Vi är ett gäng som åker till Australien om 3 veckor :) har tänkt köra på resväska men funderar på om ryggsäck är enklare kanske? Vad upplever du? Konstig fråga kanske haha men så svårt att veta! Sen undrar jag även om du har något bra förslag på resväg! Vart började ni och hur har ni åkt? :)

Emilia

11 januari 2014 14:44

Hejsan!
Förlåt för sent svar.
Även fast det är sjukt gött att ha resväska så skulle jag ändå rekommendera ryggsäck, så länge ni inte packar för tungt. Det är smidigare att ta sig fram med ryggsäck :)
Vi började i Cairns och har nu tagit oss hela vägen ner till Melbourne. Finns supernice städer längs östkusten, missa speciellt inte Magnetic Island, Airlie Beach, Whitsundays, Fraser Island, Noosa, Surfer's Paradise, Byron Bay och Sydney (såklart). Checka in bloggen för mer tips, där står i princip allt om vår resa! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia - 5 maj 2014 16:38

8 dagar har vi nu tillbringat i Malaysia, och vi är nu i Kota Bharu, vårt tredje stopp i Malaysia. Den senaste veckan har varit riktigt härlig och väldigt, väldigt varm. Vi har varit nära att drabbas av svettdöden ett flertal gånger, vi har fotografe...

Av Emilia - 27 april 2014 14:58

Det har varit några intensiva dagar sedan jag senast bloggade, och jag har hunnit att tillbringa både dagar i Sydney och rest vidare till nästa destination på denna resa, Singapore. Jag tog nattbussen från Coffs Harbour i tisdagsnatt. Det var en jobb...

Av Emilia - 22 april 2014 09:01

En vecka har snart gått sedan jag lämnade Byron Bay och tog bussen til Yamba. Många härliga vänner har jag träffat sedan dess, och jag har också upptäckt ett av mina favoritställen här i Australien.Jag anlände sent till Yamba i onsdags, där jag check...

Av Emilia - 16 april 2014 09:55

Tre dagar har nu passerat här i Byron Bay och jag sitter nu och väntar på bussen som ska ta mig till Yamba senare ikväll.Det har mestadels ösregnat och varit kallt de dagar jag varit här, vilket är tråkigt då Byron sägs vara en kanonmysig stad med hä...

Av Emilia - 13 april 2014 14:40

Vilka härliga dagar jag har haft denna vecka, helt underbart. Just nu befinner jag mig i Byron Bay, ett av de mest populära ställen hos backpackers. Här är det fullt av hippies med dreads och bohemisk klädstil, jättemysig stad dessutom. Jag kom hit m...

Ovido - Quiz & Flashcards